Je wilt beter vindbaar in zoekmachines worden voor potentiële klanten, maar vind het maar een lastig onderwerp. Zie jij zoekmachine optimalisatie (SEO) als iets complex en weet je niet waar je moet beginnen? Dat begrijp ik maar al te goed. Met al die goedbedoelde SEO-adviezen kun je soms door de bomen het bos niet meer zien. Speciaal voor jou heb ik drie acties beschreven die je vandaag nog kunt uitvoeren. Geen SEO-jargon, maar gewoon simpele taal. 

#1 Paginatitels checken

We starten bij het checken van paginatitels. De titel van een pagina is het eerste onderdeel van een zoekresultaat. In de afbeelding hieronder zijn de paginatitels grijs gearceerd. De titel is belangrijk omdat het een zoekmachine gebruiker in één oogopslag laat zien waar jouw pagina over gaat. Het kan hét zetje geven om jouw website aan te klikken. Helaas is de paginatitel nog te vaak een ondergeschoven kindje. Het gevolg: je loopt potentiële klanten mis door paginatitels die niet aansluiten op de inhoud van de pagina. Of de paginatitel is te lang en wordt daardoor door zoekmachines afgekapt weergeven.

Wat kun je daaraan doen? Pak jouw website erbij en loop de paginatitels kritisch na met de volgende vragen bij de hand:

  • Is de paginatitel niet langer dan 65 tekens?
  • Laat de paginatitel goed zien waar de webpagina over gaat?
  • Heb ik ruimte om iets relevants toe te voegen, bijvoorbeeld mijn bedrijfsnaam of een locatie?  

Wanneer we met deze vragen in ons achterhoofd nog eens naar de afbeelding hierboven kijken, zien we dat het tweede zoekresultaat nog prima de blognaam Vol Inspiratie aan de titel zou kunnen toevoegen. 

Maak je gebruik van WordPress en heb je de Yoast SEO plug-in nog niet? Dan durf ik te zeggen dat het jou uitkomst gaat bieden wanneer je ‘m installeert. De tool geeft concrete tips over het verbeteren van teksten. Daarnaast kun je met deze tool heel simpel zogenaamde metadata aanpassen, waaronder de net genoemde paginatitel.

#2 Afbeeldingen verkleinen

Een snelle website is een must voor gebruikers en is één van de factoren die bepaald welke plek jij krijgt in zoekmachines. De laadtijd van een pagina kun je onder andere bewaken door niet al te grote afbeeldingen op je website te plaatsen. Met fotobewerkingsprogramma’s (bijvoorbeeld Photoshop) kun je de grootte per foto wijzigen en foto’s omzetten van bijvoorbeeld PNG naar JPEG bestand. Hier kun je vanaf nu rekening mee houden wanneer je nieuwe foto’s plaatst. 

Heb jij al veel afbeeldingen op je website staan, dan is de handmatige werkwijze erg tijdrovend. Gelukkig zijn hier tools voor. Mijn huidige favoriet is ShortPixel. Je sleept de afbeeldingen in de online ‘compressor’, kiest het gewenste niveau en ShortPixel verkleind ze automatisch voor je. Als je een WordPress website hebt, is het verkleinen van afbeeldingen al helemaal een piece of cake. Je kunt dan de plug-in gebruiken die in één klap al jouw huidige website afbeeldingen verkleind.

#3 Interne links toevoegen

En dan de laatste stap: het toevoegen van links aan je bestaande pagina’s. Er zijn ongetwijfeld pagina’s en/of blogs die met elkaar te maken hebben. Door onderwerpen met elkaar te linken, kunnen websitebezoekers makkelijker navigeren. Daarnaast help je zoekmachines om de structuur van jouw website te leren kennen.

Bekijk per pagina waar links naar andere pagina’s en/of blogs geplaatst zouden kunnen worden en voeg ze toe. Zorg ervoor dat het woord/de woorden waaraan je een link koppelt, aansluit(en) op het onderwerp van de pagina. 

Extra tip

Het toevoegen van links aan bestaande pagina’s betekent soms dat je even moet spelen met de huidige woorden en zinnen.

Stel, ik wil in deze blog linken naar mijn blog over het schrijven van een goede meta description. Ik zou kunnen kiezen voor de volgende zin:

Ook de meta description heeft invloed op jouw positie in zoekresultaten, zorg er dus voor dat je er goed over nadenkt.

Hierin zou ik de dikgedrukte woorden kunnen linken naar de blog. Maar hierin mis ik het woord ‘goede’. Daarnaast zou ik ook het woord ‘schrijven’ in de linktekst willen verwerken.

Liever verander ik de zin daarom naar:

Een goede meta meta description schrijven is één van de acties die je kunt uitvoeren om een goede positie in zoekresultaten te bereiken’. 

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om beter vindbaar te worden. Maar onder het motto ‘ieder beetje helpt’, kun jij met deze acties al mooie stappen zetten om jouw potentiële klant te bereiken via zoekmachines. Ben je er al aan toe om next-level te gaan met SEO en ben je benieuwd wat je naast deze stappen nog meer kunt doen? Neem dan contact met mij op, dan bespreken we vrijblijvend de mogelijkheden!