Je wilt dat jouw aanbod gevonden wordt. De meta description (of meta beschrijving) van een pagina is één van de vele elementen die daar invloed op heeft. Een goede meta description zorgt er niet alleen voor dat je de kans op een hoge positie in zoekmachines verhoogt, maar zorgt er vooral voor dat de juiste zoekers, bezoekers worden. Maar waaraan moet het voldoen en hoe schrijf je zo’n meta description dan? Daarvoor gebruik ik drie check items: de meta beschrijving moet aansluiten op de inhoud van de pagina, het moet aansluiten bij de doelgroep en het moet verleiden om door te klikken.

De waarheid over de meta description

De meta description an sich heeft geen directe invloed op jouw positie in zoekmachines. Google gebruikt de inhoud van de meta description niet als criterium voor de ranking van jouw website. Wat wél invloed heeft, is de verhouding tussen het aantal vertoningen en de hoeveelheid mensen dat daadwerkelijk doorklikt naar jouw website, ofwel de click-through-rate (CTR). Die verhouding is weer afhankelijk van o.a. jouw meta beschrijving, dan voorkom je een veelvoorkomend misverstand ;)

1. Pak ik de aandacht van mijn doelgroep?

Zoekmachinemarketing is eigenlijk een gevecht om aandacht. Schrijf de meta description daarom op een manier die jouw doelgroep aanspreekt; waarmee je hun aandacht pakt. Schets bijvoorbeeld (heel) kort een herkenbare uitdaging die jouw product oplost of vermeld een kortingsprijs. Denk naast de inhoud ook aan het schrijven zelf. Elementen zoals zinsopbouw en woordgebruik hebben overigens ook invloed.

2. Verleid ik zoekers hiermee?

De meta description draait ook om verleiden. Eerst pak je de aandacht door een passende inhoud en stijl, en daarna verleid je de zoeker om jouw website te bezoeken. Je kunt hiervoor psychologische principes gebruiken. Een van mijn favorieten (en ook de meest bekende) zijn de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Hoewel deze principes vooral worden toegepast op landingspagina’s, zijn ze ook goed te gebruiken voor meta descriptions.

3. Spreekt de tekst de waarheid?

Het is soms verleidelijk om de inhoud van een pagina mooier voor te doen dan het in werkelijkheid is. Als je geen fancy of onderscheidend product hebt, bijvoorbeeld. Maar je stapt al snel af van die gedachte als je je realiseert dat onder andere de tijd die iemand op een pagina besteed, een meetcriterium is van Google. Wanneer een bezoeker voor de gek wordt gehouden door een misleidende meta description, zal hij/zij de website snel weer verlaten. Zorg er dus voor dat de inhoud van de meta description zo eerlijk en volledig mogelijk beschrijft wat er op de achterliggende pagina te vinden is. Hierbij ligt de nadruk op zo volledig mogelijk, want als je niet wilt dat Google jouw meta description afkapt, heb je maximaal 155 tekens tot je beschikking. Gebruik ze dus goed.

Geen gegarandeerd succes, wel meer kans op succes

Wanneer je bovenstaande elementen in jouw metabeschrijving verwerkt, ben je goed op weg. Maar let op: het is geen gegarandeerde formule tot succes in zoekmachines. Jouw positie in zoekmachines is afhankelijk van heel veel factoren. Daarnaast is SEO nu eenmaal geen exacte wetenschap. Maar wanneer je bovenstaande tips meeneemt in de meta beschrijving van jouw productpagina, vergroot je wel de kans op succes.