Dit zijn de beste gratis SEO tools van Google

door | |



SEO en online tools gaan hand in hand samen. Je zal er dan ook niet van opkijken dat er duizenden van verkrijgbaar zijn. Als ‘king search’ biedt Google zelf ook toffe tools voor onder andere marketeers, developers en ondernemers. Wat het nog leuker maakt, is dat ze gratis zijn. In deze blog belicht ik 7 gratis SEO tools van Google die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van jouw website. Let’s get started! 

1. Inzicht in zoekwoorden met Google Search Console

We trappen af met Google Search Console. Wat mij betreft is dit echt een must-have als je aan de slag gaat met SEO. Met deze tool heb je inzicht in de zoekwoorden waarop je gevonden wordt en het aantal zoekers dat doorklikt naar jouw website. Op die manier kun je makkelijk bijhouden welke zoekwoorden het goed doen en waarop je meer kunt inzetten. Daarnaast laat de tool zien welke pagina’s wel/niet in Google zijn geïndexeerd. Maar het blijft niet alleen bij inzicht, want Google Search Console geeft ook tips voor het optimaliseren van o.a. snelheid en mobiele bruikbaarheid. Search Console kun je inzetten voor het meten van huidige posities en het uitzetten van optimalisatie werkzaamheden.

2. Relevante zoekwoorden ontdekken met Google Ads zoekwoordplanner

Google Ads is een tool die oorspronkelijk bedoeld is voor het creëren van advertenties in Google (SEA). Maar omdat de tool een zoekwoordplanner bevat, is het ook een interessante voor SEO. De zoekwoordplanner kun je gebruiken voor zoekwoordenonderzoek. Je achterhaalt hiermee het zoekvolume, ofwel hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord wordt gezocht. Ook kun je de tool suggesties laten doen voor relevante zoekwoorden, op basis van een ander zoekwoord of zelfs de website van bijvoorbeeld je concurrent. Deze tool is vooral handig als je een blog wilt schrijven of zelfs een contentstrategie wilt opstellen die inspeelt op de dingen die jouw doelgroep bezighouden.

3. Trends inzien met Google Trends

Net als Google Ads zoekwoordplanner, biedt Google Trends input voor het creëren van waardevolle content. De tool laat zien in welke mate er online interesse werd getoond in het onderwerp dat jij opgeeft. Met Google Trends kun je zelfs op regionaal niveau zien in hoeverre er interesse in dat onderwerp was. Ook geeft de tool verwante onderwerpen weer. Een handige tool als je aan de slag wilt met content die écht leeft.

4. Statistieken bekijken met Google Analytics

De tool Google Analytics kent (bijna) iedereen. Google Analytics laat de statistieken van jouw website zien. De tool laat al jaren niet meer zien op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden (lange leve Google Search Console!), maar biedt andere interessante inzichten voor SEO. Denk hierbij aan de verkeersbronnen waaruit bezoekers op jouw website terechtkomen. Of hoe lang bezoekers gemiddeld op een pagina blijven hangen. Door die gegevens te combineren, kun je tot interessante conclusies komen. Omdat het gedrag van websitebezoekers zo samenhangt met jouw positie in zoekmachines, is Google Analytics wederom een must-have. Je gebruikt het dan ook voornamelijk om te meten hoe jouw website het doet en om te bepalen welke optimalisatie werkzaamheden je kunt uitvoeren.

5. Inzicht in laadsnelheid met Google Pagespeed Insights

Een snelle website is een vereiste voor bezoekers. En wat bezoekers belangrijk vinden, vindt Google doorgaans ook belangrijk. Daarvoor is Google Pagespeed Insights in het leven geroepen. De tool laat zien hoe snel jouw website laadt op zowel desktop als mobiele apparaten. Hoewel er vanuit de weboptimalisatie-hoek wel wat kritiek op Google Pagespeed heerst, biedt het een prima basis als je geen specialist bent. Naast globaal inzicht in de snelheid, biedt de tool suggesties om de laadtijd te verminderen. Deze tool is dus vooral handig als je je wilt focussen op een snellere website.

6. Web.dev

Wil je snel inzicht in de prestaties van een webpagina op het gebied van prestatie, toegankelijkheid, best practices en SEO? Dan is de Web.Dev tool van Google een ‘grappig’ tooltje. Eerlijk is eerlijk, het is geen tool waar je écht veel mee kunt als je technisch niet onderlegd bent of daar niemand voor inhuurt. Maar het biedt globaal inzicht in de prestaties van webpagina’s en het geeft tips om je pagina’s op de gemeten vlakken te verbeteren. 

7. Google mijn bedrijf

Last but not least verdient ‘Google mijn bedrijf’ een plekje in deze lijst. Met deze tool beheer je de ‘kaart’ die verschijnt als er op jouw bedrijfsnaam wordt gezocht in Google. Omdat Google mijn bedrijf een prominente plek heeft in de zoekresultaten, is het slim om de ‘kaart’ zo volledig en leuk mogelijk aan te kleden. Met de tool beheer je eenvoudig je bedrijfsinformatie, openingstijden, aanbod en foto’s. Ook kun je hiermee ontvangen Google reviews beheren en posts plaatsen. Google mijn bedrijf gebruik je dus vooral voor het beheer van jouw ‘kaart’.

Gratis SEO tools vs. betaalde SEO tools

Tof dat je dit allemaal met gratis tools kunt doen hè? Naast gratis SEO tools zijn er natuurlijk ook een hoop betaalde tools in de omgang. Denk aan grote spelers zoals MOZ en SEMrush, maar ook een dozijn aan minder bekende tools. Het is niet zo dat deze tools heel veel meer gegevens ophalen in vergelijking met gratis tools. Toch is zo’n betaalde tool de moeite waard. Doordat gegevens automatisch met elkaar gecombineerd worden, heb je in één klap overzicht in resultaten waarvoor je met gratis tools behoorlijk wat handelingen moet verrichten. Een ander voordeel is dat je alle resultaten binnen één tool kunt bekijken en dus niet steeds hoeft te switchen tussen verschillende tools. Wil je een efficiëntieslag maken, dan is een betaalde tool dus zeker het overwegen waard. Maar tot die tijd kun je prima uit de voeten met bovenstaande gratis tools!

Wil je een efficiëntieslag maken en daarom toch overstappen op een betaalde tool? Dan kan ik SE Ranking * van harte aanbevelen. Deze tool kan simpelweg alles wat hierboven genoemd is (en meer!). In vergelijking met veel andere SEO tools, is SE Ranking hartstikke betaalbaar. Je hebt al een abonnement voor €13,80 per maand.

Dit is een affiliate link. Bestel je een abonnement via deze link dan kost dat jou niks extra, maar krijg ik een kleine commissie van SE Ranking voor het aandragen van nieuwe klanten.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie