085-0609701 info@reposed.nl
 

Zakelijk bloggen is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Toch zijn er nog genoeg vragen rondom dit onderwerp. Van kritische vragen over de daadwerkelijke opbrengst van zakelijk bloggen tot vragen over schrijfonzekerheden: ik kom in mijn werk van alles tegen. Het antwoord op deze vragen kunnen zowel beginnende zakelijk bloggers als doorgewinterde bloggers verder helpen. Daarom deel ik vandaag de antwoorden met je.


Liever de video bekijken?

Kan ik zomaar starten met zakelijk bloggen?

Ja! Ik moedig startende zakelijk bloggers juist aan om er een tijdje mee te experimenteren. Juist door er niet zo’n groot ding van te maken en gewoon eens wat blogs te schrijven, zul je merken of het iets is voor jou en je bedrijf. Je komt er ook gelijk achter of het aanslaat bij je doelgroep. Ben jij vastbesloten om met bloggen een doel te bereiken dan moet er wat meer doordachtheid aan ten pas komen. Een blogstrategie biedt uitkomst.

 

Waarom is die strategie zo belangrijk?

Als ik heel eerlijk mag zijn: ik had tot twee jaar geleden een enorme hekel aan dat gehamer op strategie. ‘Begin gewoon!’ was (en is nog steeds wel) mijn motto. Natuurlijk kun je onder dit motto ‘gewoon’ blogs schrijven zonder dat je nadenkt over een doel. Zoals ik net noemde: als je nog nooit geblogd hebt, zou ik daar zeker mee beginnen. Maar op den duur wil je – zeker in de zakelijke wereld – dat bloggen iets oplevert. Je steekt er immers tijd en moeite in. Doe je dit met een blogstrategie als basis dan zul je zien dat het bijdraagt aan jouw gewenste resultaten. Je zet bloggen dan in als middel om jouw bedrijfsdoelen te halen.

 

Kan ik bloggen als ik niet zo goed ben in schrijven?

Deze vraag hoor ik ook vaak in bezwaarvorm. Dat klinkt dan een beetje zoals: ‘maar ik kan niet goed schrijven’. Het is me al meermaals gebeurd dat ik dan een tijdje later een prachtartikel van die persoon zie, maar dat terzijde. Ik geloof er in ieder geval in dat er in veel mensen (meer dan je denkt) een schrijfvlammetje zit. Soms moet dat gewoonweg aangewakkerd worden door het praktisch uit te voeren. Maar goed, efficiëntie-technisch gezien is het niet echt handig als een werknemer 8 uur doet over het schrijven van een matige blog vol spelfouten, waardoor er nog een redigeerronde van 2 uur overheen moet. Ben jij wat minder gezegend met schrijftalent, maar zie jij heil in zakelijk bloggen en lijkt het je tof om te doen, vraag jezelf dan vooral af: vind ik het leuk genoeg om er wat meer tijd in te steken, ook als dat mijn efficiëntie niet echt ten goede komt? Ben ik bereid om er meer over te te leren? En levert het genoeg voor mijn bedrijf op, in kwalitatieve en kwantitatieve zin? Dan heb je het antwoord op de overkoepelende vraag.

Is bloggen wel wat voor mijn bedrijf?

Ik ben van mening dat bloggen voor letterlijk ieder bedrijf interessant is. De grote vraag zit hem in het doel dat je ermee wilt bereiken. Wanneer we aan doelen denken, zijn we geneigd om dit te linken aan keiharde euro’s. Logisch, er moet brood op de plank komen. Voor het ene bedrijf is bloggen dan ook een topmiddel om new business aan te spreken en juicht de doelgroep dit toe. Omzet halen uit zakelijk bloggen is alleen lang niet voor ieder bedrijf weggelegd. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat de doelgroep zich niet met zakelijke doeleinden online bevindt. Gelukkig zijn er honderden andere doelen en resultaten te bedenken.

 

Wat levert zakelijk bloggen mij op?

Ik ga jou iets vragen. Wat wil je dat bloggen jouw bedrijf oplevert? Ga je voor een extra maandomzet van €10000,00, voor het scoren van 5 nieuwe talenten, wil je kennisleider worden, wil je de strijd aangaan met concurrentie, wil je jouw gedachten gewoonweg delen, wil je online beter vindbaar zijn of wil je discussie aanwakkeren rondom een bepaald thema; wat wil je? Bijna alles is mogelijk! Het belangrijkste is dat je de juiste insteek gebruikt voor je doel.

 

Is bloggen niet achterhaald?

Deze vraag hoor ik vaak en komt denk ik voort uit het feit dat andere contentvormen steeds meer aan populariteit winnen. Bloggen is echter nog steeds een populaire vorm van kennis delen. De manier waarop bedrijven zakelijk bloggen is alleen veranderd. Waar blogs 10 jaar geleden alleen maar lappen droge tekst waren, zijn het nu complete werkstukken met allerlei contentvormen en enorm veel waardevolle informatie. Dus nee: bloggen is niet achterhaald, alleen wat veranderd.

 

Hoe combineer ik alle nieuwe vormen van content met bloggen?

Mensen zijn visueel ingesteld. Er zijn verschillende onderzoeken die uitwijzen dat een afbeelding eerder de aandacht pakt dan een stuk tekst. Maak daar dan ook gebruik van in blogs. Voeg illustraties, GIFjes, video, infographics, afbeeldingen etc. toe om je blog rijker te maken en de aandacht van lezers vast te houden.

 

Klopt het dat bloggen bijdraagt aan een hogere ranking in Google?

Veelal hoor ik mensen zeggen dat bloggen positief bijdraagt aan een hogere ranking van je website. Een logische gedachte, maar dit is een beetje te kort door de bocht. Wanneer jouw blogs inhoudelijk niet kloppen, veel te algemeen zijn, je te pas en onpas gebruikmaakt van dat ene zoekwoord ofwel van alles doet waardoor mensen jouw blog niet uitlezen, zal dit eerder een negatief effect op je ranking hebben dan positief. Google only loves you when everyone else loves you first.

 

Dat waren ze, de meest gestelde vragen rondom zakelijk bloggen. Voor nu in ieder geval, want ik heb er nog veel meer op de plank liggen. Heb jij ook een brandende vraag? Stel hem dan gerust via de comments, ik geef er graag antwoord op!