In de vorige blog kon je al lezen hoe je erachter komt op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden. Maar naast inzicht in de zoekwoorden, wil je natuurlijk ook weten op welke positie jouw website voor een specifiek zoekwoord staat. Dat is waar we het over gaan hebben.

Waarom is een goede positie in Google zo gewild?

Je herkent het vast wel: je bent op zoek naar informatie over een specifiek onderwerp. Uit automatisme ga je naar Google, typ je een zoekterm in en druk je op enter. Je analyseert de zoekresultaten vluchtig. De kans is groot dat jij een geschikte website vindt op de eerste pagina van Google. Zo niet, dan zou je niet de enige zijn die niet eens de moeite doet om door te klikken naar de tweede pagina, maar ervoor kiest om de zoekterm aan te passen. 

Over het algemeen geldt: hoe lager je positie in de zoekresultaten, hoe kleiner de kans dat zoekmachine gebruikers doorklikken naar jouw website. Tussen de eerste en vijfde positie is het verschil tussen wel of niet doorklikken het hoogst. De eerste positie ontvangt gemiddeld 25% meer clicks dan de vijfde. Naast het daadwerkelijk ontvangen van potentiële bezoekers, is er ook nog het stukje naamsbekendheid. Hoe vaker zoekmachine gebruikers jouw bedrijfsnaam voorbij zien komen, hoe groter de kans is dat jouw bedrijfsnaam geassocieerd wordt met bepaalde thema’s. Naamsbekendheid en organisch verkeer zijn dus de voornaamste redenen waarom een goede positie in Google zo populair is.

“De eerste positie in Google ontvangt gemiddeld 25% meer clicks dan de vijfde”

Bekijk jouw posities

Nu je weet waarom een hogere positie interessant is, wil je natuurlijk weten op welke positie jouw website in Google verschijnt voor specifieke zoekwoorden. Net als voor het checken van zoekwoorden, kun je ervoor kiezen om handmatig zoekwoorden in te vullen. Ofwel: even Googlen. Naast dat dit een inefficiënte manier is om posities in zoekmachines te checken, geeft het een vertekend beeld van de werkelijkheid. Het is namelijk onmogelijk om zelf alle mogelijke zoektermen te bedenken. Ook zijn de zoekresultaten én posities die jij te zien krijgt afhankelijk van o.a. de locatie, of je wel/niet ingelogd bent met je Google account en het apparaat waarmee je zoekt. Gelukkig zijn er tools om een relatief goed plaatje te vormen over de posities. Met de nadruk op relatief, want zoekresultaten schommelen continu.

Check je positie met Google Search Console

Goed, over naar de praktijk. Om in te zien hoe hoog jij scoort in Google, kun je gebruikmaken van de gratis tool Google Search Console. Hierin kun je dus niet alleen zien op welke zoekwoorden je scoort (zoals besproken in de vorige blog), maar ook de bijbehorende positie inzien.

Heb je nog geen Google Search Console? Lees dan deze instructie om het te installeren.

Zo bekijk je op welke positie je staat met Google Search Console:

  1. Log in op Google Search Console
  2. Kies de benodigde property
  3. Ga in het menu naar prestaties
  4. Selecteer bovenin een willekeurige periode
  5. Zorg dat boven de grafiek het criterium ‘gemiddelde positie’ aan staat (als je wilt, kun je ook de criteria klikken, vertoningen en CTR aan zetten)
  6. Scroll naar beneden om de posities te zien waarop jij voor een bepaald zoekwoord staat

Je kunt in Google Search Console spelen met de volgorde door in het resultaat op ‘positie te klikken’. Op deze manier kun je in één klap inzien op welke zoekwoorden je het hoogst of laagst scoort. Daarnaast kun je ook per pagina inzien op welke positie het gemiddeld staat. Dit doe je door in het menu onder de grafiek op ‘pagina’s’ te klikken.

Posities checken (en meer!) met SE Ranking

Naast Google Search Console, gebruik ik de tool SE Ranking. Deze tool is interessant als je:

  • Niet alleen wilt weten hoe jouw website het in Google doet, maar ook in zoekmachine Bing;
  • op een makkelijke manier inzicht wilt in posities op verschillende apparaten of vanuit verschillende locaties;
  • jouw positie voor specifieke zoekwoorden moeiteloos wilt volgen;
  • wilt inzien op welke zoekwoorden jouw concurrenten worden gevonden en op welke zoekwoorden ze daadwerkelijk verkeer ontvangen;
  • jouw positie in zoekmachines op een simpele manier wilt verhogen.

De tool kan overigens nog veel meer, maar dit zijn de functies die het meest gerelateerd zijn aan het checken van je posities. In tegenstelling tot Google Search Console is de tool SE Ranking niet gratis, maar via deze link kun je de tool gratis proberen. Besluit je hem vervolgens aan te schaffen, voer dan de code ‘Annemijn10’ in en ontvang 10% korting.