Weet jij op welke zoekwoorden jouw website in zoekmachines gevonden wordt? Zo niet, dan is het tijd om daar verandering in te brengen! In deze blog laat ik zien hoe je op een simpele manier kunt zien op welke zoektermen jouw website scoort.

Het ‘not provided’ probleem in Google Analytics

Google Analytics: wie kent het niet. Als het gaat om webstatistieken is dit één van de meest gebruikte tools. Binnen een paar klikken zie je via welke kanalen mensen op jouw website komen én wat hun gedrag op jouw website is. Tot op zekere hoogte is deze tool fijn, maar er mist een belangrijk onderdeel van SEO: je kunt nauwelijks tot niet zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt. Wanneer je hier in Google Analytics naar op zoek gaat, krijg je met geluk een paar zoekwoorden te zien, maar ‘(not provided)’ zal de overhand hebben. 

Google Analytics weergeeft geen zoekwoorden, maar alleen 'not provided'
Via de menuknop ‘acquisitie’ ga ik naar ‘bron/medium’. Daar klik ik op ‘Secundaire dimensie’ en selecteer ik ‘zoekwoord’. Vervolgens krijg ik bovenstaand te zien. Daar heb ik inhoudelijk dus niet zoveel aan.

Inzicht in zoekwoorden met Google Search Console

Gelukkig heeft Google daar een andere oplossing voor: Google Search Console. Deze tool is volledig gericht op het meten van zoekverkeer. Search Console laat onder andere zien op welke zoekwoorden jouw website verschijnt in de zoekresultaten. En dat is precies wat we willen weten, want alleen op die manier kun je jouw website gericht optimaliseren. Als jij inzicht wilt in deze zoektermen en jouw website nog niet aan de tool gekoppeld hebt, dan is dat vanzelfsprekend de eerste stap. Google helpt je hierbij via een Google Search Console instructie

In Google Search Console kun je zien op welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt

Het mooie aan Google Search Console is dat je data kunt inzien met terugwerkende kracht. Dus ook al koppel je de tool vandaag, je kunt alsnog gegevens inzien van twee jaar terug. Mits je website toen al bestond, natuurlijk. Eenmaal gekoppeld is het heel simpel: je klikt in het linkermenu op ‘prestaties’, scrollt naar beneden en zie daar: alle zoekopdrachten waarop jouw website in een bepaalde periode in de zoekresultaten verscheen.

Wat je met dit inzicht kunt

“Inzicht is mooi, maar wat kun je er nou precies mee?” Dat is misschien wat je jezelf afvraagt. Hier komt het antwoord: door de huidige situatie onder de loep te nemen, kun je de content van jouw website onderbouwd optimaliseren. Waar je eerder misschien vanuit een ‘onderbuikgevoel’ te werk ging, kun je nu op basis van de geschiedenis voortborduren. Wil je daar écht goed mee bezig gaan, dan raad ik je aan om zoekwoordenonderzoek te doen.