Je zit vol ideeën en start in alle enthousiasme met bloggen. De eerste periode gaat het lekker. Na een tijdje merk je dat je het steeds minder leuk vindt. Bloggen komt lager op het prioriteitenlijstje te staan; andere dingen gaan voor. Uiteindelijk besluit je ermee te stoppen. Hoe komt het toch dat zowel hobby-bloggen als zakelijk bloggen na een tijdje moeilijker wordt? En hoe zorg je ervoor dat jij het wél volhoudt? Lees verder voor het antwoord op deze vragen.

Starten met zakelijk bloggen hoeft niet moeilijk te zijn. Theoretisch gezien kun je binnen mum van tijd beginnen: zorg voor een blogpagina op je website, verzin een onderwerp, schrijf een blog en klik op publiceren. Klaar is Kees. Simpel toch? In praktijk is beginnen complexer. Een blogpagina heb je waarschijnlijk niet 1, 2, 3 opgezet en zowel het verzinnen als het schrijven van een blog kan een flinke uitdaging zijn. En dan heb ik het nog niet eens over het publiceren van de blog, waar echt wel wat meer bij komt kijken dan alleen een druk op de knop. Starten blijkt makkelijker dan volhouden. Je bent enthousiast, het is nieuw en je hebt genoeg ideeën.

Skip de blogdip!

Hoe je de start ook aanpakt, je gaat ooit in een dip belanden. De nieuwigheid is eraf, de resultaten vallen tegen, je hebt het idee dat alle onderwerpen al behandeld zijn, je hebt het opeens erg druk, je vindt je eigen teksten niet leuk. Er zijn wel honderd redenen te bedenken waarom je bloggen minder leuk gaat vinden. De oorzaak is erg persoonsafhankelijk en kan voor iedereen een andere combinatie van factoren zijn. Welke reden(en) het voor jou ook heeft, er is één gouden regel: kom erachter wat jou tegenstaat en pak dit aan.

Zit jij in zo’n dip? Dan heb ik goed nieuws voor je. Ik heb een aantal veelgehoorde motieven op een rij gezet. Heb jij die dip nog niet bereikt, dan ben je alvast voorbereid ;)

 

1. Geen tijd

“Ik heb teveel tijd”. Ik heb het werkelijk nog geen enkele ambitieuze, volledig functionerende ondernemer horen zeggen. En toch krijgt een flink aantal het voor elkaar om zakelijk bloggen vol te houden. Het is voor jou dus niet legitiem om ‘geen tijd’ als excuus te gebruiken voor het uitblijven van blogs.

Natuurlijk ben ik ook niet onmenselijk. Ik begrijp best dat er periodes zijn waarin het drukker is en je tijd wordt weggekaapt door van alles en nog wat. Maar blog je niet in deze periodes, dan gaat er iets mis in jouw voorbereiding en prioriteitenlijstje. Zo’n drukke periode kun je vaak al zien aankomen. Dat is waar er beroep wordt gedaan op jouw anticipatievermogen. Zorg ervoor dat je bloggen serieus neemt en kijk vooruit. Plan tijd in om flink wat blogs te schrijven als je weet dat er een drukke periode aankomt. Als jij deze periode ingaat met een aantal blogs op zak, kun je ze tussendoor inplannen en publiceren. Dát geeft rust!

2. Geen inspiratie

Je hebt de afgelopen dagen veel inspiratie opgedaan en kunt niet wachten om er blogs over te schrijven. Wanneer je eenmaal plaatsneemt achter je laptop is de inspiratie er nog steeds, maar krijg je het niet vertaald naar een goede blog. Het tekstverwerkingsdocument blijft leeg.

De oplossing: verlang niet van jezelf dat je in één keer een perfecte tekst uit je mouw schudt, maar werk in kleine stapjes. Schrijf de onderwerpen op die je wilt behandelen, vul deze aan met steekwoorden en maak hier vervolgens een lopend verhaal van. Op deze manier dwing je jezelf niet alleen om de grote bom aan inspiratie te ontleden, maar denk je ook nog eens extra goed na over de inhoud. Double win!

3. Het resultaat valt tegen

Je bent ambitieus en je wilt wat. Zo ook uit zakelijk bloggen; het moet wat opleveren. Wanneer de resultaten dan tegenvallen, kan het je tegen gaan staan om ‘wéér’ een blog te schrijven. “Het levert me toch niets op”, kan dan zomaar een gedachte zijn die in je opkomt.

Merk je dat het tegenvallende resultaat de continuïteit van jouw blog in de weg staat? Dan kunnen daar veel dingen aan ten grondslag liggen, waaronder:

  • Je hebt geen strategie en blogt zomaar wat
  • Je promoot jouw blogs te weinig
  • Je promoot blogs op kanalen waar jouw doelgroep zich niet bevindt
  • Je hebt geen funnel en dus hebben lezers geen mogelijkheid om van bezoeker naar lead te converteren
  • Er zijn te weinig conversiepunten in- en rondom jouw blogs
  • Je legt de lat te hoog en stelt te ambitieuze doelen
  • Je gebruikt de verkeerde KPI’s als meetinstrument
  • De inhoud van de blogs past niet bij de doelgroep

Het is aan jou om erachter te komen waar de onderliggende oorzaak voor tegenvallende resultaten in ligt. Elimineer oorzaken om er één oorzaak over te houden en ga daarmee aan de slag.

 

Wees ambitieus en houd vol, maar wees ook eerlijk naar jezelf

Durf ook eerlijk te zijn. Als je het de tijd hebt gegeven, er alles aan hebt gedaan om van bloggen een zakelijk succes te maken en het écht niet werkt voor jouw business, kap er dan mee. Take your loss, doorgaan is dan zonde van je tijd. Het is aan jou om te bepalen op welk punt je stopt. Gelukkig is het geen verspilde moeite. Je kunt de content hergebruiken. Er zijn vandaag de dag genoeg alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van korte blogs op Facebook of het schrijven van een column in een branche tijdschrift.