Je bent er helemaal klaar voor: je gaat starten met bloggen voor jouw bedrijf! Je schrijft je kennis op en deelt dit met de wereld. Na een tijdje merk je dat je inspiratieloos bent en dat de bezoekersaantallen stagneren. Oei, al dat werk voor niks. De moed zakt je in de schoenen en uiteindelijk stop je ermee. Wil je dit voorkomen? Volg dan de tips in deze blog voordat je start met zakelijk bloggen.

Hoewel bloggen natuurlijk vooral in het teken staat van schrijven, is voorbereiding een must-do voordat je jouw vingers over het toetsenbord laat glijden. Ben je er klaar voor? Dan vertel ik je nu wat je moet doen voordat je begint met bloggen.

 

Bepaal waarom je gaat bloggen

Zakelijk bloggen heet niet voor niks ‘zakelijk’ bloggen. Hoewel er genoeg overeenkomsten zijn tussen particulier- en zakelijk bloggen, is er één groot verschil: een particulier start een blog vaak als hobby en een bedrijf heeft er vanaf de start een doel mee voor ogen. Wat dat doel is, kan natuurlijk voor iedere organisatie verschillend zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je het aantal verkopen van een bepaald product wilt verhogen. Of dat je jouw mailinglijst wilt uitbreiden en mensen zo naar de afname van een dienst wilt leiden.

Welk doel jij ook voor ogen hebt, het stellen van doelen zorgt ervoor dat je gefocust blijft en jezelf committeert aan bloggen. Bedenk daarom voor jezelf wat jij wilt bereiken met deze blog. Wil je een hogere omzet, zorg dan ook voor subdoelen. En vergeet jezelf niet te belonen bij elke kleine stap richting jouw grote doel!

 

Voeg waarde toe in je blogs

 

Zorg voor toegevoegde waarde

Heb je eenmaal een doel voor ogen, dan ga je ervoor. Dit doel wil je zo snel mogelijk bereiken. Het is gek dat we heel goed weten dat onze doelgroep het middelpunt zou moeten zijn. Maar komt het puntje bij paaltje, dan belanden we toch weer in onze eigen visie en interesses. De valkuil waar veel ondernemers intrappen, is die van het ‘verkooppraatje’. Blogs worden dan gebruikt om de geweldige producten en/of diensten van het bedrijf aan te prijzen. Af en toe een blog rondom jouw product en/of dienst is prima, maar één en al verkooppraat is natuurlijk niet de bedoeling. Een blog moet waardetoevoegend zijn voor een (potentiële) klant.

De grootste boosdoener voor deze manier van denken, is dat veel ondernemers hun doelgroep niet helemaal helder hebben. Laat staan dat er kennis is over wat de doelgroep beweegt. Welke trends volgen ze bijvoorbeeld? En is er politiek vlak iets hot and happening? Welke vragen krijg jij vaak vanuit je doelgroep en waar lopen ze tegenaan?

Het kennen van jouw doelgroep is hét fundament om lezers aan te trekken, vast te houden en uiteindelijk resultaat te realiseren met bloggen. Zorg er dus voor dat je een uitgebreide doelgroepomschrijving hebt of werkt met buyer persona’s. Zo wordt je steeds weer herinnerd aan voor wie je schrijft én hoe je toegevoegde waarde kunt bieden.

 

Stel een uitvoerbare strategie op

Je hebt een doel geformuleerd én je weet hoe je jouw potentiële klant toegevoegde waarde kunt bieden. Hiermee ben je veel mede-ondernemers een stap voor. Je weet nu waar je heen wilt en hoe je potentiële klanten kunt triggeren. Hoe je dat precies gaat doen, is nog niet duidelijk. Om het doel te bereiken, heb je een strategie nodig.

Deze strategie draait om het creëren van de juiste content. Bedenk een aantal onderwerpen die passen onder de eerder genoemde voor jouw doelgroep relevante thema’s. Zorg dat blogs geen losse flodders zijn maar telkens op elkaar aansluiten, elkaar versterken of juist verdiepen. Maak op deze manier een overzicht van de onderwerpen en de verbanden daartussen. Hiermee heb je twee voordelen te pakken: je weet wat je te doen staat, je kunt frequent publiceren én je hebt een samenhangend geheel.

Wanneer je bovenstaande voorbereidingen uitvoert, heb je een goede basis om te starten met bloggen. Je weet waarom, voor wie en hoe je het doet. Bijkomende voordelen zijn dat je gefocust te werk gaat, een flinke lijst met input hebt en daardoor frequent kan bloggen. Door onderwerpen zorgvuldig vanuit de doelgroep te kiezen, trek je jouw doelgroep vanzelf aan. Succes!