Je hoort de afkorting SEO regelmatig voorbij komen. Waarschijnlijk weet je ook dat het te maken heeft met zoekmachines. Je hebt er misschien allerlei associaties bij: van “zoekwoorden herhalen” tot “trucjes uitvoeren”. Maar wat het nou precies inhoudt blijft je een raadsel. Ik verklap alvast één ding: SEO komt niet overeen met deze associaties. Lees verder om te ontdekken wat het dan wél is.

 

Zoekmachinemarketing

Er zijn verschillende manieren om marketing te voeren. Denk aan social media marketing, contentmarketing en traditionele marketing. Ook zoekmachinemarketing is zo’n marketinggebied. Zoekmachinemarketing is het totaal aan werkzaamheden dat de vindbaarheid van een website in zoekmachines vergroot. Daarbinnen zijn twee wegen te onderscheiden: SEO en SEA. We richten ons voor nu op SEO.

 

Wat is SEO?

SEO (search engine optimization) is het pakket van werkzaamheden dat bijdraagt aan een betere organische positie in zoekmachines. Met organisch wordt bedoeld dat het zoekresultaat niet betaald wordt vertoond. Deze manier van positie verwerven is dan ook het grote verschil met SEA, waarvoor je wél betaald.

 

Onsite en off-site SEO

SEO kan worden uitgevoerd op een domein dat van jezelf is (onsite). Je werkt dan aan de achterkant van je eigen website om hem te verbeteren. Maar ook via websites die niet van jezelf kun je bezig zijn met SEO (off-site).

Autoriteit, techniek en content

De onsite en off-site werkzaamheden zijn grofweg op te delen in drie gebieden: autoriteit, techniek en content. Laten we deze drie gebieden bespreken. Om de praktijk te laten leven, vind je bij ieder gebied concrete werkzaamheden.

 

Autoriteit

Autoriteit is één van de onderdelen van SEO. De autoriteit van een domein wordt bepaald door de hoeveelheid links dat naar het domein linken (inkomende links). Autoriteit is deels afhankelijk van on-site en deels van off-site werkzaamheden.

Voorbeelden van werkzaamheden om meer autoriteit te realiseren: voor een groot kennisplatform binnen jouw branche een blog schrijven met link naar jouw website, Facebookvolgers werven, de conversie binnen zoekmachines proberen te verhogen

Techniek

Zoals de naam al doet vermoeden, gaat techniek om het technisch optimaliseren van een website. Het doel hiervan is om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke website neer te zetten. Onder gebruiksvriendelijkheid vallen onder andere snelheid, navigatie en responsiveness.

Voorbeelden van technische werkzaamheden: afbeeldingsformaten verkleinen, een issue met mobiele weergave oplossen, een H2-tag meegeven aan een subkop

Content

Ten slotte wil je de bezoeker de juiste informatie verschaffen en mogelijk ook overtuigen. Dit doe je door middel van content. Content omvat alle soorten tekst, audio- (en) visuele items op een website.

Voorbeelden van content-gerelateerde werkzaamheden: een blog schrijven naar aanleiding van zoekwoordenonderzoek, het design van een pagina aanpassen om bezoekers makkelijker te laten navigeren