Google’s filosofie: dit vindt de zoekmachine belangrijk

door | |



SEO is geen exacte wetenschap. Waar de ene specialist heilig overtuigt is van A, is de andere specialist meer fan van B. En het kan allebei werken. Dit maakt het vak positief uitdagend, maar het kan ook zorgen voor verwarring. De vraag wat écht belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie, kan dan ook op meerdere manieren worden beantwoordt. Om mijn duit in het zakje te doen, ben ik op onderzoek uitgegaan. 

Google’s prioriteiten aan de hand van haar filosofie

De informatie won ik niet in bij specialisten of marketing platforms, maar bij de bron: Google. Want hoe kun je beter uitleggen wat belangrijk is voor deze zoekmachine, dan door Google’s filosofie onder de loep te nemen? Laten we eens kijken wat Google belangrijk vindt.

1. De gebruiker

Het eerste punt wat benoemd wordt in Google’s filosofie, is de gebruiker. Google richt zich sinds de oprichting op de gebruiker. Dat de gebruiker voorop staat en niet de bedrijfsdoelen, blijkt uit onder andere uit de ontwikkeling van producten en een gelikte user interface.

2. Snelheid

Wanneer je via een zoekmachine zoekt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk het antwoord vinden. Dat geldt niet alleen voor het zoeken in de zoekmachine zelf, maar ook voor de websites die worden getoond in de zoekresultaten. Geen enkele gebruiker zit te wachten op een website die pas geladen is als je je kop koffie hebt gezet, en dus ook de zoekmachine niet. Een snelle website is van belang voor Google.

3. Autoriteit

Een van de criteria die Google hanteert om de relevantie van een pagina te bepalen, is hoeveel ‘stemmen’ (links) een pagina vanuit andere relevante websites ontvangt. Sta even extra lang stil bij het woord ‘relevant’. Het PageRank-algoritme van Google kijkt namelijk niet alleen naar de hoeveelheid links, maar ook naar de relevantie van de websites waar links vandaan komen.

4. Responsiveness

“Mobielvriendelijkheid is vandaag de dag geen pré meer, maar een eis.” Een soortgelijke quote heb je misschien wel eens voorbij zien komen. Wanneer we de missie van Google erbij pakken, komt dat opeens in een helder daglicht te staan.

Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

De universele toegankelijkheid waarover Google in haar missie spreekt, betekent niet dat mensen alleen via hun desktop of laptop zoeken, maar via alle mogelijke devices. 

5. Contentvormen

Om bovenstaande missie te ondersteunen, heeft Google de afgelopen jaren interessante overnames gedaan. Denk aan Android (2005), YouTube (2006) en recenter Nest (2014). Als we deze overnames verbinden, zien we een rode draad: het zijn verschillende contentvormen, maar bij alledrie speelt zoeken een grote rol. Google vindt het belangrijk dat al die contentvormen goed vindbaar zijn.

6. Zoekintentie

Ten slotte wil ik de volgende zin uit Google’s filosofie citeren: 

Zelfs wanneer u niet precies weet wat u zoekt, is het online vinden van een antwoord ons probleem, niet het uwe.

Interessant! Google baseert de volgorde van zoekresultaten dus niet alleen op letterlijke zoektermen, maar kijkt ook naar wat de gebruiker bedoeld met de zoekterm. Google hecht dus waarde aan de intentie van de gebruiker.

Wat jij hiervan kunt leren

Opvallend is dat in ieder punt de wens van de gebruiker weer terugkomt. Dat Google haar missie nastreeft, kunnen we hier dus wel uit concluderen. De grote vraag is wat jij hiervan kunt leren. Dit zijn zes take-aways:

  1. Onderzoek welke doelen jouw doelgroep nastreeft en pas jouw website hierop aan
  2. Zorg voor een snelle website
  3. Besteed aandacht aan je externe linkprofiel
  4. Zorg ervoor dat informatie toegankelijk is via alle mogelijke devices
  5. Maak gebruik van meerdere contentvormen en zorg dat ze vindbaar zijn
  6. Achterhaal wat zoekers werkelijk willen vinden met een specifieke zoekterm

De filosofie van Google is absoluut een interessante bron van inspiratie om jouw website vindbaar te maken. Maar, zoals Google zelf al zegt, de zoekmachine maakt gebruik van meer dan 200 technieken om de volgorde van zoekresultaten te bepalen. Bovenstaand is geen lijstje met concrete technieken en daardoor deels open voor eigen interpretatie. Het biedt uitgangspunten voor een SEO-mindset. Doe er je voordeel mee!


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie