Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat het schrijven van nieuwe webteksten voor jouw bedrijfswebsite uitbesteden. Je start met de oriëntatie voor een geschikte opdrachtnemer. Je publiceert een aantal oproepen en doet rondvraag in je netwerk. Al snel merk je dat je in een druk bezette wereld stapt. Wellicht overweldigt het aanbod je. Iedere copywriter zegt goed te zijn, maar wie moet je kiezen? Om je te helpen bij het maken van de juiste keuze, heb ik een aantal beoordelingscriteria op een rij gezet.

Copywriters zijn er in alle soorten en maten. Er zijn copywriters die foutloos schrijven en copywriters die beweren foudtloos te schrijven. Er zijn copywriters die je goud brengen voor een iets hogere investering en copywriters die je voor een spotprijs alleen goud beloven. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Feit is dat er voor iedere opdracht een geschikte opdrachtnemer rondloopt. Welke opdrachtnemer geschikt is voor jouw bedrijf, daar moet je achter zien te komen.

Samenvatting

  • Het succes van een websitetekstentraject is grotendeels afhankelijk van jouw bedrijf.
  • Stap 1: stel het bedrijfsdoel vast waaraan de webteksten moeten ondersteunen
  • Stap 2: denk na over de insteek van de teksten
  • Stap 3: bepaal het profiel van de opdrachtnemer
  • Stap 4: stel het budget vast

1. Bepaal aan welke bedrijfsdoelen de website moet bijdragen

Wil je een geslaagde samenwerking met een goed resultaat, dan is de eerste zet aan jouw bedrijf. Zorg dat je glashelder voor ogen hebt aan welke bedrijfsdoelen jouw website (en dus de webteksten) moet bijdragen. Je kunt het schrijven van webteksten alleen goed overdragen aan een externe opdrachtnemer als je zelf weet hoe het in elkaar steekt. Een goede copywriter vraagt overigens uit zichzelf naar de doelen.

2. Stel de insteek van de webteksten vast

Aansluitend op het doel kun je bepalen welke insteek er voor de webteksten nodig is. Een organisatie die gedragsverandering binnen de samenleving wilt stimuleren en daar een website als ondersteunend middel voor gebruikt, heeft een andere insteek nodig dan een commerciële zakelijke dienstverlener die puur zijn dienst wilt verkopen.

Een aantal voorbeelden:

soort organisatiedoel webpagina/websitemogelijke insteek webteksten
semi-overheidsorganisatiegedragsverandering stimulerenherkenbaar
ziekenhuisaantal vragen vermindereninformerend
non-profit organisatiedonateurs wervenop emotie inspelend
zakelijk dienstverlenernaamsbekendheid in de regio vergrotenvindbaar
verhuurbedrijfomzet verhogenconverterend
webshopversoepelen retourprocesbegeleidend

 

3. Bepaal het profiel van de opdrachtnemer

De volgende stap is om het profiel van de opdrachtnemer te bepalen. Dat doe je aan de hand van de gewenste skills en eigenschappen.

Skills

Allereerst is het belangrijk om inzicht te krijgen in de skills die de opdrachtnemer nodig heeft om de webteksten te schrijven. Wil je bijvoorbeeld webteksten die bijdragen aan een betere conversie, dan heb je een opdrachtnemer nodig die commercieel sterk is en de tricks achter conversie kent. Moet de insteek van de teksten ‘inspelend op emotie’ zijn, dan is het interessant om iemand te zoeken die empathisch is en vanuit het storytelling-principe kan schrijven. Het is vanuit dat oogpunt ook interessant om naar de achtergrond van een potentiële kandidaat te kijken.

Om je op weg te helpen in het bepalen van de benodigde skills, heb ik er een aantal op een rij gezet:

  • Om gedragsveranderende webteksten te schrijven, is het handig dat de opdrachtnemer enige psychologische kennis heeft. Daarnaast moet de opdrachtnemer inzicht hebben in de doelgroep om in te kunnen spelen op items die voor hen relevant zijn.
  • Voor informerende webteksten is informatie nodig. Deze informatie kan door de organisatie worden aangereikt, maar het kan ook zijn dat de opdrachtnemer deze informatie zelf ophaalt. Daarnaast is het wenselijk dat de schrijver kort en bondig antwoord geeft op klant- of patiëntvragen. Hou er rekening mee dat kort en bondig schrijven niet minder tijd kost dan langere teksten. Sterker nog: er moet langer over deze teksten worden nagedacht.
  • Om met webteksten in te spelen op emotie is empathisch vermogen wel zo handig. Het is een creatief proces om dit vermogen om te zetten in emotie triggerende teksten. 
  • Wil je dat jouw website online goed vindbaar is, dan hebben webteksten daar invloed op. Voor een goed vindbare website heb je een tekstschrijver nodig met kennis van SEO. Je gaat dan niet alleen voor de teksten, maar ook voor de kennis en – mocht deze er nog niet zijn – strategie (bijvoorbeeld zoekwoordonderzoek).
  • Ook voor converterende webteksten is specialistische kennis vereist. Er zijn diverse psychologische trucjes om een lezer door middel van tekst te laten converteren op een webpagina. 
  • Begeleidende webteksten vergen veel gedetailleerde informatie. De opdrachtnemer moet in staat zijn om een proces te vertalen in een zo simpel mogelijke ‘Jip en Janneke’ taal. 

Ten slotte mag je in mijn ogen van een copywriter minimaal verwachten dat hij of zij behoorlijke kennis heeft van de Nederlandse taal. Er kan altijd een klein foutje in een tekst zitten, maar het mag niet bomvol spelfouten staan.

Eigenschappen

Bedenk je daarnaast wat jullie als organisatie van een opdrachtnemer verwachten. Moet hij of zij op locatie schrijven of kunnen jullie af met werken op afstand? Welke eigenschappen zijn er volgens jullie nodig om dit traject tot een succes te maken? Denk goed na over deze eigenschappen.

Tip: doe alsof je middenin het traject zit en schrijf op welke eigenschappen je positief of juist negatief bevallen.

4. Stel de hoogte van het budget vast

Time to talk money. Het budget waaraan je moet denken bij het inhuren van een copywriter is afhankelijk van veel factoren. Wat ik je alvast kan meegeven, is dat het niet alleen afhankelijk is van het uurtarief dat een opdrachtnemer hanteert. Jouw wensen hebben invloed op dat uurtarief.

Voor een (startend) SEO copywriter betaal je gemiddeld meer (€75,00 excl. btw per uur) dan voor een ‘gewone’ tekstschrijver met een paar jaar ervaring (€70,00 excl. btw per uur). Een copywriter die gespecialiseerd is in een specifiek vakgebied heeft vaak inhoudelijk wat meer kennis en kan daarom ook een hoger uurtarief hanteren. Heb je niet zulke specifieke eisen dan zijn er ook copywriters die voor €50,00 per uur webteksten schrijven. Wil je echt ‘budget-proof’ gaan, dan kun je ervoor kiezen om zelf voorbereidend werk te doen, zodat je een kant-en-klaar pakket aan informatie kunt leveren aan de opdrachtnemer. Je ziet het: het budget is all up to you.

Tip zie uitbesteding van webteksten niet als kosten, maar als investering. Als je het goed doet ontvang je de investering dubbel en dwars terug.

Gewapend met het profiel en het budget in je achterhoofd ga je vervolgens op zoek naar een geschikte opdrachtnemer. Zet de vraag gedetailleerd uit via social kanalen en vergeet niet om je netwerk te raadplegen met een zo specifiek mogelijke vraag. Ga je via een zoekmachine of bijvoorbeeld LinkedIn op zoek? Probeer dan niet alleen de term ‘copywriter’, maar zoek ook eens op termen als content marketeer en tekstschrijver. Niet iedereen noemt zichzelf copywriter ;) Succes met de zoektocht!