Succesverhaal

Ei Electronics

Zoekwoord-onderzoek

Webteksten

Blogs

Whitepapers

Over de case

Ei Electronics – onderdeel van Hemmink BV – is al jaren een toonaangevende speler op het gebied van brand- en koolmonoxideveiligheid. In 2018 was het tijd voor een nieuwe website. Mooore verzorgde de ontwikkeling, Reposed realiseerde de teksten.

Het uitgangspunt

Ei Electronics kent drie doelgroepen: installatiebedrijven, woningcorporaties en consumenten. Iedere doelgroep kent haar eigen behoeften. Het uitgangspunt voor deze website is dan ook om bezoekers naar de juiste informatie te leiden. Dit heeft niet alleen impact op het ontwerp van de website, maar ook op de inhoud en stijl van de content.

“Annemijn kan snel schakelen, zowel op inhoud als inzet. Ze neemt je echt werk uit handen door zelf de informatie bij de juiste mensen op te halen en dit te vertalen naar doelgerichte teksten. Ze heeft aan een paar woorden genoeg en houdt goed vinger aan de pols als het gaat om time management. Bovendien brengt ze een stuk ervaring, expertise mee en denkt ze mee met de klant door met verrassende ideeën te komen.” – Debra de Leest, Marketing Communicatie Specialist Hemmink

Werkwijze

1. Doelgroep verkennen

Inhoudelijk aansprekende teksten kun je alleen schrijven als je inzicht in de doelgroep hebt. Om dit inzicht te verkrijgen, faciliteerde Hemmink in informatieve stukken. Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met medewerkers. Deze input was de basis voor de webteksten.

2. Zoekwoorden onderzoek

Bij webteksten speelt vindbaarheid een grote rol. Om per pagina te ontdekken welke zoekwoorden relevant én commercieel interessant zijn, is een kleinschalig zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Hierin is niet alleen het zoekvolume meegenomen, maar ook de mate van concurrentie.

3. Outlines

Vervolgens zijn er per pagina outlines opgesteld. Zo’n outline bevat een opzet met (sub)koppen en daaronder een korte toevoeging waarin de kern duidelijk wordt. De outlines zijn gedeeld met de juiste medewerkers en eventuele opmerkingen zijn verwerkt. Dankzij dit uitgangspunt vermeden we dat er achteraf nog veel inhoudelijke aanpassingen gedaan moesten worden.

4. Schrijven

Na goedkeuring van de outline kon het schrijven beginnen. De teksten, metadata en suggesties werden per pagina gerealiseerd in Google Docs en vervolgens gedeeld met de bij het project betrokken medewerkers. Op deze manier had iedereen real-time toegang tot de teksten en konden er makkelijk opmerkingen worden geplaatst. 

5. Aanpassen en voltooien

Stonden de opmerkingen eenmaal klaar, dan konden ze beantwoord worden. Dit leidde in een aantal gevallen tot een wijziging in de tekst. Na definitief akkoord van de tekst werd de pagina afgerond.

Debra de Leest: “Annemijn heeft een prettige manier van omgang en een fijne gestructureerde manier van werken. Vooral bij een groot project als een nieuwe website, waar veel nieuwe teksten geschreven moeten worden, werkt dat enorm prettig. Je kan er vanuit gaan dat zij het overzicht heeft en houdt en dat er bij de oplevering geen teksten missen of onafgeronde eindjes zijn.”

Het resultaat

(landings) pagina's

Voor 14 (landings)pagina’s werden webteksten gerealiseerd. Enerzijds spreken de teksten de gewenste doelgroep aan. Anderzijds is er ook rekening gehouden met vindbaarheid door de focus zoekwoorden te verwerken in de titel, koppen en bodytekst. De tekst werd geleverd met meta beschrijving, title tag, suggesties voor calls-to-action en interne links.

Productserie pagina's

Naast de doelgroepgerichte pagina’s, kent de website van Ei Electronics pagina’s waarop een productserie wordt toegelicht. Voor de 5 productserie pagina’s werden teksten gerealiseerd. Ook deze teksten werden aangeleverd met metadata en suggesties.

Product pagina's

Tijdens het project werden 25 productpagina’s voorzien van heldere, doelgerichte teksten. In tegenstelling tot de andere pagina’s werden deze teksten niet met metadata geleverd. De producten vertonen namelijk in een on-page scherm.

Blogs & whitepapers

Naast teksten voor statische webpagina’s werd de website van Ei Electronics in de loop van 2019 verrijkt met zo’n 13 blogs en diverse whitepapers

“De expertise die Annemijn heeft opgedaan tijdens het website traject voor Ei Electronics, konden wij goed gebruik bij het uitwerken van een uitgebreide contentkalender. Varierend van blogs, webartikelen, whitepapers en visiedocumenten. De samenwerking was ook hier weer erg prettig met een mooi eindresultaat. Iets waar we het komende jaar veel profijt van gaan hebben en heel goed in kunnen zetten voor de diverse thematische campagnes.” – Debra de Leest

Ben jij klaar voor resultaat?

Ben jij toe aan doelgerichte webteksten, blogs of andere online copy? Ik bespreek de mogelijkheden graag met je.