Succesverhaal

Tandartsenpraktijk Postema

Zoekwoordenonderzoek

On page optimalisatie

Interne linkstructuur

Over de case

Tandartsenpraktijk Postema is sinds 1998 gevestigd in Zwolle. De praktijk was al wel vindbaar voor zoekmachine gebruikers die zochten op algemene termen, maar trok daarmee niet de juiste doelgroep aan. Daarnaast stonden belangrijke pagina’s verstopt op lage posities. Niet gek, want het is flink boksen met zo’n 30 Zwolse tandartspraktijken als concurrentie. Eigenaar Gert Jan Postema schakelde de hulp van Reposed in. Zijn doel? Patiënten aantrekken via zoekmachines zodat er ruimte ontstaat voor een nieuwe collega in de praktijk.

De startpositie

Meetperiode: mei 2019

  • 74 organische bezoekers
  • Een bouncepercentage van 40%
  • 2,6 pagina's per sessie
  • Gemiddelde sessieduur 1:39

Het resultaat

Meetperiode: mei - december 2019

  • Gemiddeld 135 organische websitebezoekers per maand
  • Gemiddeld bouncepercentage: 37,5%
  • Gemiddeld 2,9 pagina's per organische bezoeker
  • Gemiddelde sessieduur 2:15
  • 4,9% conversie van organische bezoeker naar actie*

Werkwijze

1. Analyse

We zijn de samenwerking gestart met een analyse van de huidige situatie. Deze analyse gaf antwoord op vragen als: op welke zoekwoorden wordt de website nu gevonden, hoeveel mensen klikken daadwerkelijk door naar de website (click-through rate) en wat is hun gedrag op de website. De analyse liet verbeterpotentieel zien, maar toonde ook aan dat er al een mooie basis stond.

2. Brainstorm

Cijfers zijn handig, maar niet genoeg. Om de doelgroep te bereiken, is inzicht nodig in hun wensen, behoeften en online gedrag. Daarom hebben we tijdens een brainstormsessie ontdekt welke onderwerpen en vragen écht belangrijk zijn voor patiënten.

2. Zoekwoorden onderzoek

De output van deze sessie vormde de input voor een zoekwoordenonderzoek. De analyse, sessie en het zoekwoordenonderzoek vormden samen de input voor het actieplan.

3. Implementatie

Tijdens de implementatie hebben we ons eerst gefocust op de quick wins. Zo ontbrak er voor een aantal pagina’s metadata en waren afbeeldingen groter dan nodig. Ook misten een aantal pagina’s header tags. Daarna zijn we aan de slag gegaan met het verbeteren van bestaande content en het creëren van nieuwe pagina’s. Nog steeds is dit onderdeel van de maandelijkse ondersteuning.

Resultaat

In de periode mei – december 2019 hebben de SEO werkzaamheden gezorgd voor significante verschillen. Er worden maandelijks meer bezoekers aangetrokken en bezoekers blijven langer op de website hangen. Natuurlijk was het hoofddoel om meer patiënten aan de praktijk te binden. Ook dat is gelukt. 

Samenwerking

Om conversie te versterken heeft Nicole van Roekel (Campaigns & Concepts) een succesvolle Google Ads campagne opgezet. Meer daarover lees je in haar Google Ads case.

Ben jij klaar voor resultaat?

Net als voor Tandartsenpraktijk Postema, sta ik voor je klaar om online groei te realiseren. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je.