Indexeringsprobleem webshop

Technische SEO-audit voor een anonieme opdrachtgever

Techniek

Het moment is daar: je bedrijf lanceert een (nieuwe) webshop. Maandenlang hebben jullie gewerkt aan de ontwikkeling. Er heeft zweet gevloeid om keigoede content te schrijven en het ontwerp is tip-top in orde. Inmiddels staat de webshop een paar weken live. Terwijl je in Google Search Console kijkt merk je op dat honderden URL’s worden uitgesloten en er veel pagina’s niet worden geïndexeerd.

 👉  Zeker in zo’n geval wil je er zeker van zijn dat de technische basis goed is. It’s my pleasure om daarbij te helpen, want het zijn precies deze vraagstukken waar ik enthousiast van word. 

Aanpak technische SEO-audit

Dus ik dook in de techniek van de webshop. Dit deed ik door een technische audit uit te voeren, waarin o.a. snelheid, URL-structuur en gebruiksvriendelijkheid naar voren kwamen. Hiervoor maakte ik gebruik van o.a. Google Search Console, GT Metrix, Screaming Frog en SE Ranking. 

Uitkomsten audit

Veel was technisch op orde. Maar er kwam ook een aantal interessante verbeterpunten aan het licht:

  • De sitemap stond niet in het robots.txt bestand.
  • De URL’s in de sitemap hadden een andere structuur dan de URL’s die op de website gebruikt worden. Degenen in de sitemap eindigden op een slash (voorbeeld.nl/pagina/), de URL’s op de website niet (voorbeeld.nl/pagina).
  • Bijna alle pagina’s hadden een canonical én een 301-doorverwijzing, wat een vicieuze cirkel creëerde.

En dan waren er nog wat 404’tjes, URL’s met een dubbele slash etc. Kleine foutjes die de indexering van een website in de weg kunnen zitten.

Actiepunten en advies

Ik leverde een actiepuntenlijst aan, zodat de marketeers en developers de wijzigingen door konden voeren. Het ging om de volgende acties, al dan niet bijgestaan met bijlage:

  • Wijzig alle sitemap URL’s naar een variant zonder trailing slash
  • Verwijder de canonicals
  • Voeg de sitemap toe aan het robots.txt bestand
  • Wijzig de URL’s met dubbele slash
  • Los de 404 URL’s op

Daarnaast gaf ik advies om het crawlen te stimuleren:

Handmatig indexeren

De belangrijkste pagina’s wil je natuurlijk zo snel mogelijk organisch vindbaar maken. Handmatig indienen kan helpen om de uitsluiting op te heffen. En het handmatig indienen van URL’s uit het hoofdmenu heeft als groot voordeel dat de crawlbot ook de links op deze pagina volgt. Dat versnelt het proces.

Start met linkbuilding

Om het crawlen te stimuleren, helpt het verkrijgen van (dofollow) links. De crawlbot volgt de links vanaf de externe website naar de webshop. Bovendien geeft het opbouwen van autoriteit een positief signaal aan zoekmachines.

Resultaat

Twee weken na uitvoering zien we mondjesmaat een stijging in het aantal geïndexeerde pagina’s. Daarnaast gaat het aantal vertoningen vooruit. Niet alleen op merkgerelateerde zoekwoorden, maar juist ook op producten.

Wat is jouw uitdaging?

Geen (technische) SEO uitdaging is mij te gek. Wat is jouw uitdaging?