Dit is waarom ik geen Linktree gebruik

door | |



Linktree. Ik zie het op veel Instagram accounts terugkomen. Logisch, want ook jij bent vast wel eens beperkt door het feit dat je maar één link in je Instagram biografie kunt plaatsen. Je wilde bijvoorbeeld je nieuwste blog als link in je Instagram biografie weergeven en tegelijkertijd ook een link naar een dienst of product. Linktree zag zijn kans schoon en speelde op dit probleem in. Je maakt via Linktree een pagina aan, plaatst hier diverse links, linkt vervolgens in je bio naar deze pagina en het probleem is opgelost. Maar aan het gebruik van Linktree zitten een aantal nadelen. Deze nadelen bespreek ik met je. Natuurlijk kom ik ook met een beter alternatief op de proppen.

Linktree: veel voordelen, meer nadelen

Ik snap heel goed dat mensen gretig gebruikmaken van Linktree. Het is makkelijk in te richten en aanpassingen doen is simpel. Het kost weinig moeite en weinig tijd. Op deze manier kun je al je recente blogs, aanbiedingen, nieuwste e-book etc. in je Instagram bio plaatsen en hoef je niet te kiezen voor één pagina. Ook niet onbelangrijk is dat je binnen Linktree kunt zien hoeveel mensen er op jouw link hebben geklikt. Zoveel voordelen! En toch gebruik ik het zelf niet. Om deze redenen:

1. Linktree heeft een beperkt aantal lay-outs

Wanneer je een Linktree pagina aanmaakt, zul je al gelijk tegen het eerste nadeel aanlopen: het beperkte aantal lay-outs. De vormgeving ziet er prima uit, daar heb ik weinig op aan te merken. Het grote nadeel zit hem in het feit dat veel gebruikers moeten kiezen uit slechts een paar lay-outs. Hierdoor onderscheid je je qua vormgeving nauwelijks van de rest. Daarnaast is het beperkt aanpasbaar en sluit het nooit 100% aan op de huisstijl van je bedrijf. Een gemiste kans, want dat is hetgeen waaraan mensen jouw bedrijf herkennen.

2. Linktree krijgt bezoekers, jouw website niet

Het tweede nadeel is dat mensen die in jouw Instagram bio op de Linktree link klikken, uitkomen op het domein van – jawel – Linktree. Ze gelden dus niet als bezoekers voor jouw website. Nee, Linktree kan deze bezoekers in haar zak steken. Bezoekers die vervolgens via Linktree-pagina doorklikken naar jouw website zijn natuurlijk wel bezoekers, maar zij verschijnen in jouw statistieken als ‘referral’. Ontzettend irritant, want je weet daardoor niet precies waar iemand vandaan komt. Je zou dit kunnen oplossen met een UTM-link, maar daarmee tackel je het volgende probleem niet.

Iedere maand een uitgebreide SEO tip in je mailbox ontvangen?
Schrijf je in voor de SEO update!

3. Je wordt via deze pagina niet gevonden in zoekmachines

Het derde nadeel heeft namelijk te maken met onze grote vriend Google (en alle andere zoekmachines). Je kunt Linktree zien als een externe schakel. Hoe meer externe schakels, hoe groter de kans is dat iemand afhaakt. Dat kan weer invloed hebben op je bouncepercentage, welke weer invloed kan hebben op je posities.

4. Het verkleint de kans op conversie

Nog een nadeel van Linktree is dat het de kans op conversie op je eigen website verkleint. Wanneer je Linktree verplaatst naar je eigen website, heb je meer grip op conversiepunten en verklein je de kans op afhaken aanzienlijk.  

Voor wie is het wel handig?

Je zal misschien wel denken: heb je ook nog iets positiefs over Linktree te zeggen? Absoluut! Linktree is namelijk een mooie oplossing voor mensen die niet persé een commercieel belang hebben bij- of doel hebben met hun links. Het maakt dan niet zoveel uit hoeveel bezoekers er via welk kanaal dan ook binnenkomen. Als jij zo iemand bent, dan kan ik aanraden om zo min mogelijk tijd te steken in het maken va een linkpagina en Linktree daarvoor te gebruiken.

Wat is het alternatief voor linktree?

Als je het beste uit Instagram en jouw website wilt halen, dan raad ik het gebruik van Linktree af. In dat geval kun je beter een pagina aanmaken op jouw eigen domein. Je plaatst hierop de links die je met Instagram volgers wilt delen. De link naar jouw eigen linkpagina plaats je vervolgens in je bio. Et voîla: je hebt nu beter inzicht in de statistieken, meer grip op conversie, kunt zelf jouw voorkeur opgeven voor indexatie door zoekmachines én je kunt hem volledig naar wens vormgeven!


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie