Gratis SEO dashboard voor Google analytics

door | |



In één oogopslag zien hoe jouw website het doet op SEO-gebied? Dat kan met een dashboard in Google Analytics. Deze handige functie geeft je inzicht in specifieke marketingresultaten zonder dat je daarvoor tien keer hoeft door te klikken of allerlei instellingen uit de kast hoeft te halen.

Google Analytics dashboards bieden je de mogelijkheid om allerlei statistieken en dimensies met elkaar te combineren. Dat maakt de dashboard-functie interessant voor zo ongeveer ieder bedrijf dat een website of app heeft. Daarmee doel ik niet alleen op websites met een webshop, maar écht alle websites en apps. Dus óók dienstverleners.

Een dashboard in Google Analytics opzetten

In het opzetten van een dashboard kan best wat tijd gaan zitten. Eerst bepaal je welke gegevens en inzichten kunnen bijdragen aan een hoger (marketing)doel. Vervolgens bepaal je welke (combinaties van) statistieken en dimensies je daarvoor nodig hebt. Daarna is het een kwestie van puzzelen met de beschikbare soorten weergaven: wil je een cirkeldiagram, tijdlijn of toch een tabel? Er zijn veel mogelijkheden!

Mijn SEO dashboard

Omdat zoekmachine optimalisatie een grote rol speelt in mijn werk, heb ik voor mijn bedrijfswebsite een SEO dashboard opgezet in Google Analytics. Na een aantal weken testen kwam ik tot de conclusie dat die versie niet helemaal lekker werkte. Het overzicht van de pagina’s was vooral ingestoken op wat goed was, terwijl mijn doel is om de website te verbeteren. Daarom heb ik wat wijzigingen doorgevoerd. Ook miste ik een overzicht van de doelen die behaald zijn door organische bezoekers.

Het resultaat is een fijn dashboard waarop ik met slechts een paar klikken kan zien hoe mijn website ervoor staat én waar verbeteringen mogelijk zijn. Het bevat:

  • Een overzicht van hoeveel (%) bezoekers er via welke kanalen binnenkwamen
  • Een grafiek met het aantal unieke organische bezoekers binnen een bepaalde periode
  • Een teller met het gemiddelde aantal pagina’s per organische sessie
  • Een overzicht van de top 5 pagina’s met hoog bouncepercentage en lage time-on-page
  • Een diagram met het aantal behaalde doelen per kanaal

Importeer het SEO dashboard in jouw Analytics omgeving

Denk je nu “Dit wil ik!”, dan heb ik goed nieuws. Je kunt het dashboard in jouw eigen Google Analytics omgeving importeren. Gratis en voor niets.

Importeer het SEO dashboard in mijn Analytics!

Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom kun je het dashboard naar hartelust aanpassen. Heb je bijvoorbeeld doelen ingesteld die specifiek wijzen op de vindbaarheid van je website, dan kun je dat als element weergeven.

Let wel op: dit dashboard is vooral handig om snel te bepalen welke pagina’s aandacht nodig hebben of geoptimaliseerd kunnen worden. Waar exact de kansen liggen kun je hier niet uit afleiden; daarvoor moet je dieper in de data van Google Analytics en mogelijk Google Search Console duiken. Zie het dus niet als ‘stand-alone’ oplossing voor analyses, maar maak er slim gebruik van.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie