Rich snippet

| |

Home » SEO woordenboek » Rich snippet

Wat is een rich snippet?

Een rich snippet is een verrijkt zoekresultaat in Google. Op basis van gestructureerde gegevens wordt extra informatie aan een zoekresultaat toegevoegd. Deze data helpt zowel gebruikers als Google beter te begrijpen waar een website over gaat.

Een voorbeeld van een gewoon zoekresultaat in Google. In dit resultaat worden de paginatitel, URL, datum en metabeschrijving getoond:

De afbeelding hieronder is een voorbeeld van een rich snippet in Google. Hierin wordt de gemiddelde beoordeling, auteur, prijsklasse en voorraad weergeven.

Soorten rich snippets

Producten

Een fysiek product kan met verschillende gestructureerde gegevens worden opgemaakt. Zo kan een product als rich snippet in Google verschijnen met onder andere:

  • De gemiddelde beoordeling van het product
  • Productmerk
  • Kleur, materiaal, de maat

In dit voorbeeld van Coolblue zie je dat het zoekresultaat de gemiddelde beoordeling en het aantal reviews weergeeft.

Diensten

Gestructureerde data wordt veel ingezet voor producten, maar heeft ook zeker voor diensten een voordeel. Op je dienstenpagina kun je – naast andere items – de volgende dingen markeren:

  • Geografisch werkgebied
  • Openingstijden
  • Gerelateerde diensten
  • Slogan

Organisaties

Zelfs voor een bedrijf kun je een rich snippet verkrijgen. Zo’n zoekresultaat kan onder andere het volgende bevatten:

  • Korte introductie
  • Bedrijfsnaam
  • Oprichter(s)
  • Oprichtdatum

Google – hoe kan het ook anders – heeft hier een mooi voorbeeld van. Het resultaat hieronder bevat de bedrijfsnaam, een korte overview, informatie over de oprichting en oprichters, CEO, hoofdvestiging, moederorganisatie en dochterondernemingen.

Creatieve werken

Of het nu gaat om een boek, film of softwareprogramma: voor praktisch ieder soort creatief werk kan structured data worden ingezet. Je kunt hierbij denken aan:

  • Een korte introductie
  • Auteur of tweede bijdrager
  • Genre, taal, materiaal
  • Gewonnen award(s)

In het voorbeeld hieronder vinden we maar liefst 7 soorten data: de titel, het soort werk, de auteur, een afbeelding van het boek, een introductie, publicatiedatum en gerelateerde werken.


Evenementen

Ook voor evenementen kunnen allerlei onderdelen worden gemarkeerd. Voor events zijn onder andere beschikbaar:

  • Het onderwerp
  • Gemiddelde beoordeling
  • De startdatum, einddatum, duur en locatie van het event
  • Een eventuele sponsor

Naast bovenstaande voorbeelden zijn er nog talloze soorten pagina’s waarvoor je gestructureerde data kunt inzetten. Google heeft een mooi overzicht van deze soorten.

De voor- en nadelen van rich snippets

Het is duidelijk: rich snippets weergeven meer informatie over het item op jouw pagina dan gewone snippets. Dit brengt voordelen met zich mee, waaronder:

  • Zoekmachine gebruikers weten in één oogopslag waar ze aan toe zijn
  • Een verrijkt zoekresultaat valt meer op, wat de kans groter maakt dat iemand doorklikt naar jouw website

Maar dat een verrijkt zoekresultaat meer info weggeeft dan een normale snippet, kan ook nadelen hebben. Die nadelen zul je vooral merken als je niet goed nadenkt over de inzet van structured data. Zo kun je net de pech hebben dat jouw product nog niet veel reviews heeft en er onlangs een slechte beoordeling op jouw product is gegeven. Heb je hier gestructureerde data voor gebruikt, dan is de kans groot dat de gemiddelde beoordeling laag in Google verschijnt. Zoekmachine gebruikers zullen in dat geval (een lage beoordeling én weinig reviews) minder snel doorklikken naar jouw product. Wees dus kritisch welke items je wel of niet in Google wilt laten verschijnen.

Wel of geen rich snippet?

Moet ik mijn zoekresultaten nu wel of niet verrijken met extra data? Dat is een veelgehoorde vraag. Om hier antwoord op te krijgen, kun je het onderstaande schema gebruiken:

[afbeelding]

Rich snippets maken

Zoals eerder gezegd, kun je rich snippets maken door structured data toe te passen. Praktisch gezegd doe je dit door een item op je pagina te markeren met een specifieke code. Deze codes kun je per item vinden op Schema.org.

Maak je in WordPress gebruik van de plug-in Yoast? Dan kun je in de gratis versie twee soorten featured data toevoegen zonder dat je daar code voor hoeft te gebruiken: FAQ (vraag en antwoord) en how-to.

Een ander soort zoekresultaat: de featured snippet

Naast de ‘gewone’ snippet en rich snippet, bestaat er nog een soort: de featured snippet. We hebben het net al over de andere twee soorten gehad, dus vertel eens: wat is het verschil tussen een featured snippet en een rich snippet? Een rich snippet is verrijkt met extra informatie en kan op iedere positie in Google verschijnen. Een featured snippet geeft antwoord op een vraag en verschijnt bovenin Google. Het verschil zit ‘m dus in zowel inhoud als positie.

De afbeelding hierboven is een voorbeeld van een rich snippet. Dit zoekresultaat verschijnt bovenin Google wanneer je ‘wat zijn richt snippets’ als zoekopdracht invoert.