SEO woordenboek

Black hat SEO

Black hat SEO omvat alle optimalisatiewerkzaamheden die niet voldoen aan de regels van Google.

Canonical URL

Een canonical URL of canonieke URL laat aan zoekmachines weten onder welke URL een pagina moet worden weergeven in zoekresultaten.

Click-through-rate

Het begrip click-through-rate wordt gebruikt om de verhouding tussen het aantal clicks op- en het aantal vertoningen van een item aan te duiden.

Duplicate content

Met duplicate content wordt inhoud bedoeld die (grotendeels) op meer dan één pagina wordt getoond.

Featured snippet

Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat in Google waarin een antwoord op een zoekopdracht wordt vertoont.

KEI

KEI staat voor Key Effectiveness Index. Het getal geeft aan hoeveel potentie een specifiek zoekwoord heeft.

Keyword

Een keyword is een woord of combinatie van woorden die een zoekmachine gebruiker intypt om iets te vinden.

Keyword cannibalization

Keyword cannibalization is het verschijnsel waarbij meerdere pagina’s van één website scoren op hetzelfde zoekwoord.

Keyword stuffing

Keyword stuffing is het overmatig gebruikmaken van een zoekwoord op een webpagina.

Kruimelpad

Wat is een kruimelpad (breadcrumb), wat doet het voor je online vindbaarheid en hoe implementeer je het? De antwoorden lees je hier!

Link juice

De term link juice wordt gebruikt om de waarde van een link aan te geven.

Meta description

De meta beschrijving is een korte beschrijving van de pagina en maakt onderdeel uit van een zoekresultaat.

Nofollow

Nofollow is een eigenschap die je kunt meegeven aan links op je website. Je geeft deze waarde mee om aan zoekmachines te laten weten dat ze één of meerdere links niet moeten volgen.

Noindex

Noindex is een HTML-tag die wordt meegegeven aan pagina’s die niet geïndexeerd mogen worden door zoekmachines.

On-page optimalisatie

On-page optimalisatie is het pakket aan werkzaamheden waarbij een website zo goed als mogelijk wordt ingericht voor bezoekers.

Orphan page

Wat is een orphan page? Een orphan page of weespagina is een webpagina waar niet naartoe wordt gelinkt vanuit andere pagina’s. Hierdoor is de pagina nauwelijks tot niet vindbaar voor bezoekers. Zoals je al kunt raden, is de naam te danken aan het feit dat een dergelijke pagina compleet op…

Redirect

Een redirect is een verwijzing van een specifieke URL naar een andere URL.

Rich snippet

Een rich snippet is een verrijkt zoekresultaat in Google.

Search engine optimization

Search engine optimization is een verzamelterm voor alle werkzaamheden die vindbaarheid in- en organisch verkeer via zoekmachines stimuleren.

SEO

SEO (search engine optimization) omvat het pakket aan werkzaamheden dat wordt uitgevoerd om meer organisch verkeer via zoekmachines aan te trekken.

SEO optimalisatie

SEO optimalisatie is een term om zoekmachine optimalisatie werkzaamheden aan te duiden.

SERP

Een SERP (search engine results page) is een pagina met zoekresultaten die verschijnt als je een zoekwoord in een zoekmachine intypt.

Snippet

In SEO-termen is een snippet de samenvattende tekst die onder een zoekresultaat in zoekmachines verschijnt.

Structured data

Structured data is een stukje code dat aan zoekmachines duidelijk maakt waar een bepaald deel van jouw website over gaat.

Title tag

De title tag is de titel die bovenaan een browser verschijnt als je een pagina opent. In zoekresultaten verschijnt deze titel meestal ook.

UTM

Een UTM code maakt het mogelijk om de resultaten van specifieke marketingmiddelen te herleiden in online statistieken.

Zoekintentie

De term zoekintentie wordt gebruikt om de achterliggende gedachte bij het gebruik van een zoekwoord aan te duiden.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is het pakket aan werkzaamheden dat bijdraagt aan een betere vindbaarheid in- en meer organisch verkeer via zoekmachines.

Zoekresultaat

Een zoekresultaat verschijnt wanneer een zoekmachinegebruiker zoekt op een bepaalde zoekterm en geeft informatie weer over een specifieke pagina.

Zoekvolume

Het zoekvolume is het gemiddeld aantal keer dat zoekmachinegebruikers op een specifiek zoekwoord hebben gezocht in een bepaalde periode.

Zoekwoord

Een zoekwoord (ook wel keyword of zoekterm) is een woord of combinatie van woorden die een zoekmachinegebruiker intypt in de zoekmachine.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is het ontdekken, analyseren en kiezen van zoektermen die relevant voor de doelgroep en commercieel interessant zijn, om deze vervolgens te implementeren op een website.

Zoekvolume

Het zoekvolume is het gemiddeld aantal keer dat zoekmachinegebruikers op een specifiek zoekwoord hebben gezocht in een bepaalde periode.

Meta description

De meta beschrijving is een korte beschrijving van de pagina en maakt onderdeel uit van een zoekresultaat.