Click-through-rate

| |



Click-through-rate is de benaming voor de verhouding tussen het aantal vertoningen van een item en het aantal keer dat er op het item geklikt werd. De term en afkorting (CTR) zijn vooral bekend binnen de marketingwereld.

Waarvoor gebruik je de click-through-rate?

De click-through-rate wordt voornamelijk gebruikt om een indicatie te geven van een online marketing resultaat. Dat klinkt abstract, maar met onderstaande voorbeelden gaat het je vast meer dagen. De CTR kan gebruikt worden voor onder andere:

  • Een call-to-action button op een pagina
  • Advertenties op Facebook
  • Zoekresultaten in Google
  • Een pop-up banner op een website

Hoe je de CTR berekent

De ratio wordt aangegeven in percentages. De rekensom voor de click-through-rate is simpel: je deelt het aantal clicks door het aantal views en doet het dan keer honderd.

Click-through-rate = aantal klikken / aantal vertoningen * 100

Bekijk de ratio altijd in context

Misschien is je eerste ingeving: hoe hoger de ratio, hoe beter. Of die ingeving klopt hangt af van de context. In de meeste gevallen wil je streven naar een zo hoog mogelijke click-through-rate. Logisch, want een hogere ratio betekent meer mensen die hebben geklikt.

Trap er echter niet in om het CTR-resultaat als geïsoleerd resultaat te bekijken. Omdat een percentage geen absoluut aantal is, zegt het weinig zonder andere gegevens. Zo lijkt een CTR van 50% op het eerste gezicht heel hoog, maar geeft het een heel ander beeld wanneer het om slechts 2 vertoningen (ofwel 1 click) ging. Betrek dus altijd de context erbij wanneer je het hebt over de click-through-ratio als resultaat.

Plaats een reactie