Ingehaald door concurrenten? Pak je positie in de zoekresultaten terug!

door | |



In september ontving ik een aanvraag voor een analyse en advies. Het bedrijf in kwestie stond voor een zoekwoord op positie 6 in Google’s zoekresultaten. Ze vroegen zich af hoe het kon dat een andere partij op #1 staat. Of ik advies wilde uitbrengen om de positie te verhogen.

Bij het ontvangen van zo’n aanvraag, doe ik het volgende:

  1. Ik check of ze wel op het juiste zoekwoord focussen. Het zou zonde zijn als een bedrijf investeert in een analyse voor een keyword dat niet aansluit op de zoekintentie, bijvoorbeeld.
  2. Ik scan de top 3 zoekresultaten voor het zoekwoord om een indruk te krijgen van de concurrentie.
  3. Ik scan de pagina die het hoogst op het zoekwoord scoort; daarmee krijg ik een indruk van welke verbeteringen mogelijk zijn.

In dit geval sloot het zoekwoord aan op de business en zoekintentie. Ook zag ik direct dat de concurrentie meevalt en er genoeg kansen zijn om in de top 3 te komen.

Zoekresultaten analyse aan de hand van 6 thema’s

Dit soort analyses zijn als freelance SEO-specialist op mijn lijf geschreven, dus ik was helemaal in mijn element toen ik na akkoord kon beginnen. Na een schets van de huidige resultaten nam ik de top 3 concurrenten onder de loep. Dit deed ik aan de hand van de volgende thema’s:

  • Paginastructuur
  • Content
  • Menustructuur
  • Metadata
  • Paginasnelheid
  • Backlinkprofiel

Hierin ontdekte ik dat de pagina’s in de top 3 zoekresultaten van dit zoekwoord een aantal interessante dingen gemeen hebben. Ik deel er drie met je:

1️⃣ Zo concludeerde ik dat deze pagina’s minimaal 400 woorden bodytekst hebben. Dat getal op zich zegt weinig, maar in dit geval gaat het om voor de bezoeker inhoudelijk relevante informatie. Ter vergelijking: de pagina van de opdrachtgever bevat net geen 90 woorden en geeft inhoudelijk geen antwoord op de vragen van bezoekers.

2️⃣ Ook ontdekte ik dat deze pagina’s een meta title hebben waarin het zoekwoord op de eerste of tweede plek staat, gecombineerd met het woord ‘huren’. Dat laatste woord komt bij de opdrachtgever niet voor in de title.

3️⃣ Ten slotte hebben de domeinen uit de top 3 een lagere domein autoriteit dan de opdrachtgever. Het backlinkprofiel van deze domeinen bestaat voornamelijk uit niet-kwalitatieve links. Het aansterken van het backlinkprofiel vond ik voor dit zoekwoord geen topprioriteit. Maar zodra het wordt opgepakt kan het wel de positie versterken.

De take-away

Bespaar jezelf tijd, kijk naar wat werkt

Als bedrijven in de zoekresultaten worden ingehaald door concurrenten, zijn ze soms geneigd om naar binnen te keren. De eigen pagina wordt bekeken en er wordt op basis van onderbuikgevoel content herschreven en geoptimaliseerd. Op het moment dat je op deze manier te werk gaat, ben je eigenlijk (deels) het wiel opnieuw aan het uitvinden. Want wat werkt is al bewezen door de pagina’s in de top 3 zoekresultaten. Analyseer deze pagina’s, haal de overeenkomsten eruit en test hiermee op je eigen pagina. Op die manier kun jij je positie in de zoekresultaten verhogen.

Liever uitbesteden? Mail of bel me, dan doe ik een analyse voor je en kun jij met concrete acties aan de slag.

Plaats een reactie