3 manieren om regex te gebruiken in Google Search Console

door | |

Home » Blog » 3 manieren om regex te gebruiken in Google Search Console

Sinds begin april 2021 is de regex functie beschikbaar in Google Search Console. Ik sprong een klein gat in de lucht toen het werd aangekondigd, want deze functie maakt het analyseren van zoekwoorden nét wat makkelijker. Vandaag deel ik 3 manieren om regex toe te passen in jouw Google Search Console.

1. Filter merkgerelateerde keywords uit je resultaten

Je wilt even snel een blik werpen op de organische resultaten van het afgelopen kwartaal. Maar je resultaten worden gedomineerd door merkgerelateerde (branded) zoekwoorden. En dat terwijl je juist inzichtelijk wilt hebben welke non-branded zoekwoorden het goed doen of wat liefde nodig hebben.

Hoe fijn is het dan om branded keywords te kunnen uitsluiten?

Dat doe je door een aangepaste expressie te maken die niet overeenkomt met je bedrijfsnaam. Grote kans dat je website ook gevonden wordt op foutief gespelde varianten van je bedrijfsnaam. Vergeet deze niet mee te nemen. Je kunt meerdere namen toevoegen door ze te scheiden met een |.

In bovenstaand voorbeeld zie je hoe ik RegEx toepas voor Reposed. De expressie reposed filtert de term eruit. Als mijn bedrijfsnaam verkeerd gespeld zou worden, zou de expressie er als volgt uitzien: reposed|repost.

2. met regex krijg je Eenvoudig inzicht in long-tail keywords

Dankzij de RegEx functie is het nu ook mogelijk om in Google Search Console je long-tail zoektermen eenvoudig inzichtelijk te maken. Ofwel zoektermen die bestaan uit meerdere woorden. Dat doe je met de volgende query:

([^” “]*\s){4,}?

Met bovenstaande expressie krijg je alleen zoektermen te zien die bestaan uit 5 woorden of meer. Je kunt het cijfer naar hartelust aanpassen.

3. De intentie van zoekmachinegebruikers achterhalen

Met de RegEx functie in Google Search Console kun je ook de intentie van de zoekmachinegebruiker achterhalen. Dit doe je door een expressie aan te maken met woorden zoals:

  • Hoe
  • Wat
  • Welke
  • Waarom
  • Wanneer
  • Hoeveel

De screenshot hierboven laat de resultaten van één van mijn affiliate websites zien nadat ik de volgende query in de regex functie van Google Search Console gebruikte: ^(wie|wat|waar|waarom|hoe)[” “]

Ook kun je woorden zoals ‘tips’ of ‘beste’ invoeren om een beeld te krijgen van de zoekwoorden die gebruikt worden. En wil je inzicht in transactionele zoekwoorden, dan kies je voor woorden zoals kopen, aanschaffen, prijs, offerte.

Vraag en antwoord over regex in Google Search Console

Wat kun je met regex in Google Search Console?

Met de regex functie in Google Search Console kun je onder andere long-tail zoekwoorden filteren, een beeld krijgen van de zoekintentie en merkgerelateerde zoektermen uitsluiten.

Is regex hoofdlettergevoelig?

Ja, regex is hoofdlettergevoelig. Een foutje kan ervoor zorgen dat jij minder of zelfs geen resultaten ziet.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie