5 tips voor het kiezen van de juiste blogtitel

door | |



Opvallen met je blogs. Dat wil je. Maar hoe boks je dat voor elkaar? Eén van de belangrijkste aantrekkingspunten waarom mensen op jouw blog klikken en niet die van een concurrent, is de titel van je blog. Daarom is het extra belangrijk om goed na te denken over een goede, maar vooral prikkelende blogtitel. Om je een handje te helpen, vind je in dit artikel 5 tips die ervoor zorgen dat je blogs gelezen worden.

Ga op de stoel van je doelgroep zitten

Voor je begint met het bedenken van een titel voor je blog, is één ding heel erg belangrijk. Je moet namelijk altijd denken vanuit je doelgroep. Hoe doe je dat? Door simpelweg op de stoel van je doelgroep te gaan zitten en je zelf in te leven in je doelgroep. Wat zouden zij intypen in Google als ze op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem of nog beter waar wordt de doelgroep door geprikkeld.

Werk met cijfers

Mensen zijn dol op cijfers. En daarom is het slim om gebruik te maken van cijfers in je blogtitel. Hieronder zie je een aantal voorbeelden:

  • 4 tips om meer engagement te krijgen op je Instagram posts
  • 10 tips om te zorgen dat je e-mail lijst groeit
  • 50 blog ideeën voor zakelijke bloggers

Voeg urgentie toe

Zorg ervoor dat mensen het gevoel krijgen dat ze er nu iets aan moeten doen. Door het toevoegen van de urgentie aan een blogtitel zijn mensen veel sneller geneigd door te klikken en vervolgens het artikel te lezen.

  • 3 redenen waarom je vandaag nog aan de slag moet met je online marketing
  • 10 fouten die elke zakelijke blogger maakt (+ zo los je het op)
  • Zo haal je vandaag nog honderden nieuwe bezoekers naar je webstie

Biedt een oplossing voor een probleem

De reden dat mensen gaan Googlen of besluiten wel of niet op jouw blogtitel te klikken, heeft te maken met een aantal punten. Vaak zijn ze op zoek naar antwoorden (oplossingen) voor problemen. Door daar slim op in te spelen, verhoog je de kans dat mensen op jouw blogtitel klikken.

  • Meer verkeer naar je website? Zo fix je dat!
  • Groei je niet op Instagram? 5 tips om je te helpen
  • Verdien je geen geld met je blog? Dit moet je doen

Wees heel specifiek

Hoewel we vaak bang zijn om heel specifiek te zijn en een duidelijke niche te hebben voor onze blogs, is het juist enorm belangrijk om dat wel te hebben. Stel iemand is om op zoek naar tips hoe hij of zij Facebookcampagnes het beste kan inzetten voor zijn bedrijf. Op blog 1 ziet hij allemaal andere interessante blogs over online marketing, terwijl hij op blog 2 opeens artikelen ziet over de laatste mode, lekkere restaurants en noem het maar op. En dat is precies datgene waar hij of zij niet in geïnteresseerd is. Hoe leuk en hoe handig die eerste blog ook was, de kans is klein dat hij terugkomt op een verzamelblog en de kans is veel groter dat diegene heel enthousiast is en blijft over de niche blog.

  • 5 SEO tips voor startende ondernemers
  • 4 simpele vegetarische gerechten met 5 ingrediënten
  • Zo verlaag je de CPC (kosten per click) van je Facebookcampagne

Met de bovenstaande tips moet het je vast lukken om te zorgen dat meer mensen op jouw blogtitel klikken en niet die van een concurrent.

Over Dionne
Dionne werkt als freelance online marketeer en onderhoud daarnaast ook nog twee blogs: Diolifestyle.nl en Ondernemen als een baas waar ze haar kennis over online marketing en content marketing deelt. Daarnaast schrijft ze regelmatig over manieren om online geld te verdienen en deelt ze tips om te werken als Digital Nomad. Nieuwsgierig geworden? Volg Diolifestyle.nl o.a. via Instagram of Facebook en Ondernemen als een baas via LinkedIn.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie