Lokale SEO tactiek belicht: Nederland-breed optimaliseren

door | |



Zoekmachines zijn een fantastisch kanaal om lokale klanten aan te trekken of lokale bekendheid te genereren. Maar je kunt er ook flink de mist mee ingaan. In deze blog bespreek ik de tactiek waarbij je als lokaal bedrijf je website inricht zodat het op verschillende locaties in heel Nederland gevonden wordt.

Een fictief voorbeeld van de lokale SEO tactiek

Laat me je meenemen.

Stel, je wilt een vensterbank maken. Daarvoor ben je op zoek naar een mooie eikenhouten plank. Zo dicht mogelijk bij (de omgeving van) je woonplaats, zodat je het op kan halen. Laten we geheel objectief zeggen: het mooie Zwolle 😉 De zoekterm die je in Google gebruikt, is ‘eikenhouten planken zwolle’.

Na de enter luidt de beschrijving van de organische nummer één als volgt:

“Eikenhout kopen in Zwolle? Wij bieden verschillende formaten eikenhout voor een scherpe prijs. Beoordeling 4,7/5 ⭐️.”

Dat klinkt goed. Je klikt door naar de pagina.

Je komt op de pagina aanbieder.nl/eikenhout-kopen-zwolle/. Na een korte zoektocht vind je een eikenhouten plank met de looks en het formaat waar jij naar op zoek was. En inderdaad: scherp geprijsd.

Je bent enthousiast en besluit gelijk spijkers met koppen te willen slaan. Dan heb je het maar binnen. Dit weekend wil je het ophalen. Omdat je gezocht hebt op ‘eikenhout zwolle’, verwacht je dat de aanbieder in de buurt zit. Even zoeken waar ze dan in Zwolle zitten.

Je hoeft niet lang te zoeken: in de footer staat het adres. Binnen een fractie van een seconde maakt enthousiasme plaats voor teleurstelling. Deze aanbieder zit in een gehucht nabij Amsterdam. Wat nou Zwolle?!

Geen klant erbij; wel een teleurgestelde bezoeker

De inhoud van de pagina sluit niet aan op de intentie van de zoekmachine gebruiker. Hij of zij is op zoek naar een eikenhouten plank in Zwolle, of hooguit in de nabije omgeving daarvan. Daar kunnen verschillende beweegredenen voor zijn, bijvoorbeeld de wens om de plank even in het echt te bekijken. Het gevolg is dat dit bedrijf potentieel geen klant, maar een teleurgestelde websitebezoeker rijker is. Want zelfs voor een ‘scherp geprijsde’ plank rijd je niet even 130km naar de andere kant van het land.

Wanneer kan deze lokale SEO tactiek wel werken?

In sommige gevallen kan deze tactiek wel goed werken. Als je als aanbieder een spetterend interessant aanbod doet voor verzending, kan dit de websitebezoeker over de streep trekken om het toch te laten bezorgen. Maar zeker bij ‘commodity’ producten kan verzending meestal niet uit ten opzichte van ophalen. Daarnaast kan het werken als je iets zeldzaams of unieks aanbiedt. Daarvoor is de kans groter dat mensen een stukje willen rijden.

Van website bezoekers draait je bedrijf niet, van betalende klanten wel. Denk dus goed na voordat je deze tactiek inzet.

Plaats een reactie