Zo bepaal je of een SEO-specialist goed werk levert

door | |

Home ยป Blog ยป Zo bepaal je of een SEO-specialist goed werk levert

Jouw organisatie huurt een freelance SEO-specialist in. Je wilt erop kunnen vertrouwen dat de specialist zijn/haar werk goed doet en jou tegelijkertijd ontlast. Toch kan het in het begin van zo’n samenwerking prettig zijn om zelf resultaat te meten. Maar hoe doe je dat; hoe bepaal je of een SEO-specialist goed werk levert? In deze blog leg ik uit hoe je dit in 3 stappen doet.

1. Bekijk de organische posities van belangrijke zoekwoorden en pagina’s

De posities waarop jouw website scoort in zoekmachines zijn een indicator voor het werk van een SEO-specialist. Een goede SEO-specialist zal periodiek zal rapporteren hoe het met de resultaten gaat. Toch kan het geen kwaad om de posities van belangrijke zoekwoorden en pagina’s zelf ook eens te checken. Doe dit altijd op basis van vergelijking met een soortgelijke periode, bijvoorbeeld oktober-december 2020 versus diezelfde periode in 2019. Dit om de kans op invloeden van bijvoorbeeld seizoenen te minimaliseren.

Hoe je het aanpakt:

  1. Ga naar jouw Google Search Console dashboard
  2. Klik op prestaties
  3. Klik bij datum op de tab vergelijken
  4. Voer bij aangepast de gewenste periodes in en klik op toepassen
  5. Vink gemiddelde positie aan en de rest (klikken, vertoningen, CTR) uit

Zoek nu de belangrijkste zoekwoorden op en vergelijk de posities. Je kunt hetzelfde doen voor belangrijke pagina’s door op pagina’s te klikken. In beide gevallen geldt: zijn er flinke dalingen zichtbaar die niet aan externe invloeden te wijten zijn, dan kun je dit aankaarten bij de specialist.

2. Onderzoek het Gedrag van organische bezoekers

Een goede positie in de zoekresultaten is belangrijk om organische bezoekers aan te trekken. Maar het gedrag van organische bezoekers is minstens net zo bepalend รฉn heeft indirect invloed op die posities. Staar je dus niet blind op de zoekresultaten, maar neem ook het gedrag van organische bezoekers onder de loep. Je kunt dit doen door indicatoren zoals het bouncepercentage, de gemiddelde tijd op pagina en het aantal pagina’s per sessie van organische bezoekers te vergelijken.

Hoe je dit bekijkt:

  1. Ga in Google Analytics naar gedrag > overzicht
  2. Klik op segment toevoegen en selecteer organisch verkeer
  3. Selecteer de gewenste periode
  4. Vink ‘vergelijken met’ aan en kies in het dropdown menu voor vorig jaar
  5. Vergelijk de gemiddelde tijd op pagina en het gemiddelde bouncepercentage om een indruk te krijgen van het gedrag
  6. Ga daarna naar gedrag > site-content > alle pagina’s – zorg ervoor dat het segment ‘organisch verkeer’ nog steeds ingeschakeld is
  7. Vergelijk de eerder genoemde indicatoren voor de belangrijkste pagina’s

3. Bepaal de Conversie

Organische bezoekers en hun gedrag zijn onmisbaar voor resultaat, maar uiteindelijk moeten de inspanningen bijdragen aan omzet. Neem daarom de conversie van organische bezoeker naar lead of klant mee in je analyse. Let wel op: om conversies te bekijken moeten er doelen of gebeurtenissen zijn ingesteld in Google Analytics.

Hoe je conversies checkt:

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Klik op conversies > doelen > overzicht
  3. Zorg ervoor dat het segment organisch verkeer ingeschakeld staat en de gewenste periode vergelijking is ingevoerd
  4. Vergelijk het aantal behaalde doelen met de vorige periode
  5. Wil je de resultaten van een specifiek doel zien? Selecteer het gewenste doel in het dropdown menu onder doeloptie

Wat als de resultaten tegenvallen?

Je hebt aan de hand van bovenstaande punten een beeld gekregen van de het werk dat de SEO-specialist levert. Natuurlijk hoop ik dat de resultaten naar wens zijn, maar wat als de resultaten je tegenvallen? Dan ga je het gesprek aan. Kaart aan wat je is opgevallen en stel open vragen. Is er geen logische verklaring dan weet een goede SEO-specialist raad en komen jullie er vast samen uit.

Plaats een reactie