Home » Academy » De grote gids voor SEO zoekwoorden

De grote gids voor SEO zoekwoorden

Zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Waar je met inzet van willekeurige zoekwoorden hóópt iets te bereiken, biedt zoekwoordonderzoek inzicht in de zoekwoorden die jou écht resultaat kunnen opleveren. Door je bij het schrijven van content te focussen op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep, vergroot je de kans dat je de juiste mensen aantrekt op jouw website. Deze gids vertelt je alles over het vinden, analyseren en kiezen van de juiste keywords.

Zoekwoordonderzoek: het wat en waarom

Zoekwoordonderzoek is belangrijk om inzicht te krijgen in de zoektermen waarop jouw doelgroep zoekt en dus de termen en onderwerpen waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Door de juiste zoekwoorden op je website te implementeren, verhoog je de kans dat je op deze zoekwoorden wordt gevonden in zoekmachines zoals Google en Bing.

Zoekwoordenonderzoek is interessant wanneer je wilt dat jouw website of blog beter vindbaar wordt in zoekmachines op specifieke zoektermen. Daarnaast kun je de resultaten van zoekwoordenonderzoek inzetten om nieuwe oplossingen te ontwikkelen of om huidige oplossingen aan te scherpen.

Het verschil tussen de verschillende soorten Zoekwoorden

Wanneer iemand in een zoekmachine zoekt op een bepaalde term, noemen we die term een zoekwoord. Andere benamingen die hiervoor worden gebruikt, zijn ‘zoekterm’, ‘zoekopdracht’ en ‘keyword’.

Soorten zoekwoorden

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden. Een zoekwoord hangt veelal af van de zoekintentie. Dit is ook terug te zien in de driedeling waarin grofweg alle zoekwoorden kunnen worden onderdverdeeld: informatief, commercieel en navigerend.

1. Informatieve zoekopdrachten

Iemand zoekt informatie over een bepaald onderwerp. Een zoeker die een informatieve zoekopdracht geeft, staat vaak nog aan het begin van het aankoopproces. Voorbeelden:

  • welke laptop moet ik kopen
  • beter vindbaar in google
  • dagplanning bruiloft

2. Commerciële zoekopdrachten

Iemand zoekt naar een bepaalde oplossing om het probleem op te lossen of aan behoeften te voldoen. Voorbeelden:

  • chromebook voor werk
  • copywriter seo teksten
  • goede weddingplanner

3. Navigerende zoekopdrachten

Iemand zoekt naar een bepaald merk of persoon. De zoeker heeft voor ogen van welk specifiek merk of bedrijf hij/zij de oplossing wilt afnemen of is oplossingen aan het vergelijken. Voorbeelden:

  • Acer Chromebook R13 Coolblue
  • Reposed Zwolle
  • The Perfect Wedding

Vanuit deze driedeling kunnen nog meer soorten zoekwoorden onderscheiden worden, door bijvoorbeeld een plaatsnaam toe te voegen aan een zoekwoord (geo-targeting of locatiegerelateerd zoekwoord) of door je product te beschrijven (product defining zoekwoord). Verder is het zogenaamde long tail zoekwoord een bekende term, net als de tegenhanger die een short tail zoekwoord genoemd wordt.

Zoekintentie

Last but not least is er de zoekintentie. De zoekintentie is de dieper liggende reden achter een zoekwoord; het ‘doel’ wat iemand met het zoekwoord wilt bereiken. Vooral bij short tail zoekwoorden is het vaak gissen wat iemand er precies mee bedoelt.

Voorbeeld: een zoeker zoekt op ‘zakelijke blogs’. Hieruit wordt niet duidelijk of diegene:

– Op zoek is naar de betekenis van het woord ‘zakelijke blogs’
– Op zoek is naar ‘zakelijke blogs’ om te lezen

op zoek naar relevante zoekwoorden

De zoekwoorden waarop jouw website in zoekmachines gevonden wordt, kun je ontdekken door handmatig zoekwoorden in te voeren of door gebruik te maken van een SEO-tool. Verwar gevonden worden in zoekmachines niet met het daadwerkelijke verkeer dat via zoekmachines op een website binnenkomt.

Ontdek op welke zoekwoorden je verschijnt in de zoekresultaten

Om erachter te komen op welke zoekwoorden jouw webpagina’s in zoekresultaten verschijnen, kun je handmatig of met een tool te werk gaan:

Google Analytics
Wanneer je jouw website koppelt aan Google Analytics, biedt de tool (beperkt) inzicht in de zoekwoorden waarop jouw website wordt gevonden.

Google Search Console
Google Search Console biedt al wat meer inzicht in de zoektermen waarop jouw website gevonden wordt binnen Google. Voorwaarde is dat de website aan Google Search Console gekoppeld is.

Overige tools
Daarnaast zijn er – buiten Google om – diverse partijen die tools aanbieden waarmee jij inzicht krijgt in de zoektermen waarop jouw website gevonden wordt. Een aantal bekende tools zijn MOZSEMrush en Ahrefs.

Ontdek je positie in Google

Naast de zoekwoorden waarop jouw website in een zoekmachine gepositioneerd is, wil je natuurlijk weten op welke positie jouw websitepagina’s dan precies staan. Dit kun je wederom handmatig of met een tool checken.

Handmatig
Door handmatig een zoekwoord in Google in te voeren en vervolgens te zoeken naar jouw pagina, kun je ontdekken op welke positie deze staat.

Tools
Een makkelijke en snelle manier is om een tool te gebruiken. Veel SEO-tools bieden de mogelijkheid om handmatig zoekwoorden in te voeren en hiervoor de posities van jouw pagina’s op te halen.

Ontdek waar jouw doelgroep op zoekt

De vraag waarop jouw doelgroep zoekt, is misschien één van de grootste onderdelen uit zoekwoordonderzoek. Niemand kan deze vraag meer accuraat beantwoorden dan huidige klanten zelf. Vraag klanten daarom zo nu en dan om input. Daarnaast wil je natuurlijk weten waarop potentiële klanten zoeken. Om daar inzicht in te krijgen, zijn er heel veel tools beschikbaar, zowel gratis als betaald.

Ontdek waar concurrenten op zoeken

Ook is het interessant om erachter te komen waarop concurrenten gevonden worden. Dit kun je (deels) handmatig achterhalen door zelf zoekwoorden in een zoekmachine in te voeren en te analyseren of de website van concurrenten wordt weergeven. Een makkelijkere manier is om dit werk aan een tool over te laten. Ook hiervoor zijn er tools op de markt.

Bepalen welke zoektermen je gaat gebruiken

Aan de hand van bovenstaande informatie kun je bepalen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website en welke zoekwoorden commercieel interessant kunnen zijn. Je let daarbij in ieder geval op:

1. Zoekvolume

Het zoekvolume geeft aan hoe vaak er gemiddeld per maand wordt gezocht naar een bepaald zoekwoord. Hoe hoger het zoekvolume, hoe vaker er maandelijks wordt gezocht op dat zoekwoord. Het zoekvolume kan per seizoen verschillen. Zo wordt er in november vaker gezocht op ‘snowboard kopen’ dan in juni. Heb je een seizoensgebonden bedrijf dan is het interessant om op zoek te gaan naar zoekwoorden die het laagseizoen kunnen opvangen.

2. Concurrentie

Zijn er veel andere websites die in de zoekresultaten worden weergeven op dit zoekwoord? Dat is wat het getal bij concurrentie aangeeft. Voor zoekwoorden met een hoge concurrentie is het moeilijker om een goede positie in de zoekresultaten te bereiken. Zoekwoorden met een lage concurrentie zijn relatief makkelijk.

3. Zoekintentie

Daarnaast is er de eerder genoemde zoekintentie van een zoeker. De zoekintentie weergeeft de behoefte van de zoeker. Zoekwoorden met een concrete zoekintentie zijn over het algemeen interessanter dan zoekwoorden die geen concrete zoekintentie weergeven.

4. Relevantie

Natuurlijk is het ook belangrijk om te bepalen of het zoekwoord wel relevant is voor jouw business. Sluit het aan op jouw aanbod of kun je je beter richten op andere zoekwoorden?

Kiezen

De combinatie van deze vier factoren is doorslaggevend voor welke zoekwoorden je wel of niet besluit te gebruiken. Een misverstand is dat alleen woorden met een hoog zoekvolume interessant zouden zijn. Wanneer je de zoekwoorden voor jouw website alleen bepaald aan de hand van het zoekvolume, is dat een logische gedachte. Dat wordt anders wanneer je bovenstaande data combineert. Een zoekwoord met hoog zoekvolume is al minder interessant wanneer de concurrentie hoog is en de zoekintentie niet concreet lijkt te zijn. Het is dan veel interessanter om een zoekwoord te kiezen met een laag zoekvolume waarbij de concurrentie wat minder drukkend is en de zoekintentie concreet. Het onderzoek is dus eigenlijk niet veel meer dan data verzamelen en afwegen, je moet alleen weten hoe je dat aanpakt.

Onderzoeksopzet voor zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordonderzoek kun je op verschillende manieren aanpakken. Je kunt globaal een aantal zoekwoorden opschrijven of zoekwoorden heel uitgebreid onderzoeken. Je kunt concurrenten erbij betrekken, of juist niet. Daarnaast is de aanpak ervan afhankelijk of de website al bestaat of nog niet. Om een zoekwoordonderzoek te starten, kun je één van onderstaande opzetten gebruiken.

Bestaande website
Heb je al een website, dan kun je de volgende vragen als basisopzet voor je onderzoek gebruiken:

  • Op welke zoekwoorden wordt mijn website tot op heden gevonden?
  • Op welke zoekwoorden wordt doorgeklikt naar de website en welke niet?
  • Op welke zoekwoorden zoekt mijn doelgroep?
  • Op welke zoekwoorden worden mijn concurrenten gevonden?
  • Welke zoekwoorden zijn relevant voor mijn eigen website?

Nieuwe website
Heb je nog geen website, dan kun je het onderzoek vormen aan de hand van de volgende vragen:

  • Op welke zoekwoorden zoekt mijn doelgroep?
  • Op welke zoekwoorden worden concurrenten gevonden?
  • Welke zoekwoorden zijn relevant voor mijn eigen website?

Bonus: SE Ranking met korting

Wil jij de juiste zoekwoorden inzetten voor jouw website, je posities in zoekmachines bijhouden en data-based optimaliseren? Dan kan ik je de tool SE Ranking van harte aanbevelen. Deze tool bied bovenstaand (en meer!). Waar de meeste SEO-tools met deze features al snel tientallen euro’s per maand kosten, biedt SE Ranking al toegang voor €13,80 per maand. Het leukste: met de SE Ranking coupon code annemijn10 krijg jij 10% korting. Dus waar wacht je nog op?

Categorieën Academy

Plaats een reactie