SEO-teksten schrijven in 11 stappen

door | |



Je hebt een fantastische tekst geschreven en de pagina staat live. Iedere keer kijk je vol verwachting in Google Analytics. Maar tot je grote spijt concludeer je dat alleen die ene social post wat bezoeken heeft opgeleverd. Het aantal mensen dat jouw pagina via een zoekmachine bezocht, is nihil.

Balen.

Want jouw doel is om die teksten – waar je tijd en moeite in hebt gestopt – onder de aandacht te brengen van je doelgroep.

De oplossing om meer mensen te laten genieten van jouw teksten? SEO-teksten schrijven.

Aan de hand van 6 stappen leg ik uit hoe jij niet alleen geweldige teksten schrijft, maar ook hoe je ervoor zorgt dat ze SEO-proof zijn.

1. Stel de doelgroep van de SEO-tekst vast

Misschien ken jij de ins en outs van je ideale klant en gebruik je dit om teksten te schrijven. Dan is deze informatie overbodig. Maar het is makkelijk om in de valkuil van ‘maar gewoon beginnen met schrijven’ te trappen, dus toch deel ik het maar: bepaal je doel(groep).

De term doet misschien anders vermoeden, maar SEO-teksten schrijven doe je niet voor zoekmachines. Je schrijft ze voor de doelgroep. Het is toch écht die potentiële klant, donateur of werknemer die de zoekmachine gebruikt, doorklikt naar jouw website en jouw teksten leest. Wil je scoren in zoekmachines, dan is het belangrijk dat je weet wat er bij die doelgroep speelt. Wat willen zij bereiken; waar dromen ze van. Wat is hun buyer journey? En welke uitdagingen komen zij tegen op het pad daarnaartoe?

2. Bepaal het doel van de tekst

Bij diezelfde doelgroep wil jij met jouw teksten iets voor elkaar krijgen. Stel jezelf daarom altijd de vraag: wat is het doel van deze tekst of pagina? Het is voor de hand liggend dat het doel een aankoop kan zijn. Maar het kan net zo goed informatievoorziening zijn om de service afdeling te verlichten.

Het helpt mij om een specifieke actie te bedenken waarvan ik wil dat de doelgroep ‘m uitvoert. Contact opnemen, een bepaalde pagina lezen om bewustwording te vergroten of mij volgen op Instagram, bijvoorbeeld. Met dat doel in mijn achterhoofd kan ik de tekst heel gericht en als een trechter schrijven.

3. Doe zoekwoordonderzoek

Heb je de doelgroep en het doel vastgesteld, dan kun je op onderzoek uitgaan. Zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van SEO-teksten schrijven. Het doel van dit onderzoek is om termen te vinden die inhoudelijk goed aansluiten én kansen bieden in zoekmachines. Deze termen moeten voldoen aan de volgende eisen:

  • Het is relevant voor de doelgroep en jouw business
  • De term biedt kansen in de vorm van populariteit of weinig concurrentie

De inhoudelijke relevantie beoordeel je op basis van gezond verstand. De kansen van een zoekwoord hebben wat meer onderzoek nodig. Je kunt ze achterhalen met diverse tools. De Google zoekwoordplanner kan je daar tot op zekere hoogte bij helpen, maar je zult al snel tegen de beperkingen aanlopen. Ik raad daarom aan om minstens een gratis 14-daagse proefperiode bij een tool zoals SE Ranking te starten.

Voor de SEO-tekst heb je in ieder geval één zoekwoord nodig waarop je écht gevonden wilt worden. Dat is je focus zoekwoord. Daarnaast kan het handig zijn om een paar (2-3) ondersteunende zoektermen en synoniemen paraat te hebben.

Als het voorbereidende werk gedaan is, kun jij gaan schrijven. Heb je al teksten geschreven en wil je ze achteraf optimaliseren? Dan kun je stap 4 overslaan.

4. Maak een outline

Voordat je je vingers vlijtig over het toetsenbord laat glijden, raad ik je aan om een outline te maken. Een outline is een puntsgewijs overzicht van de dingen die jij in je tekst wilt bespreken. Hiermee bepaal je de structuur van de tekst en pagina. Het helpt je om:

  • Sneller te schrijven
  • Doelgericht te schrijven
  • De draad na een pauze makkelijk op te pakken

Voor een stappenplan lees je de blog ‘Sneller schrijven met de outline methode‘.

5. De SEO-tekst schrijven

Nu is het tijd voor het echte schrijfwerk. Schrijf je webtekst per punt uit.

Tips voor het schrijven van SEO-teksten:

1. Verwerk je focus zoekwoord zo hoog mogelijk in de tekst
2. Laat de focus zoekterm subtiel terugkomen in de tekst
3. Schrijf met synoniemen
4. Verdeel de alinea’s in subkoppen
5. Zet het focus zoekwoord in één of meerdere subkoppen
6. Hou de lengte van alinea’s behapbaar
7. Bedenk een pakkende titel
8. Maak de tekst niet langer dan nodig is

Maar bovenal: zorg dat de tekst inhoudelijk aansluit bij de doelgroep en dat het goed leesbaar is.

6. Voeg multimedia toe aan de tekst

Wees niet terughoudend in het gebruik van multimedia. (Audio-)visuele media prikkelt het brein. Een afbeelding, YouTube video, geluidsfragment, Instagram embed of infographic.. je kunt van alles verzinnen. Zolang het maar waarde toevoegt.

De tekst staat. Als je geen rekening houdt met de wensen van zoekmachines ben je nu klaar en kan de pagina live. Maar bij het schrijven van SEO-teksten ligt dat net even anders..

7. Schrijf een pakkende SEO-titel

Anders dan de titel of kop die je gewend bent, is de SEO-titel een apart onderdeel. De SEO-titel is de titel die wordt getoond in zoekmachines. Dit is een onderschat onderdeel van SEO-schrijven. Met de SEO-titel kun je de aandacht van zoekmachine gebruikers trekken. Benut hem dus goed!

Een goede SEO-titel:

  • Valt op
  • Sluit aan op de pagina
  • Is maximaal 55 tekens lang

Verwerk het focus zoekwoord in de SEO-titel. Een variatie van het zoekwoord is ook goed.

Als je met WordPress werkt, kun je de SEO-titel aanpassen met een plug-in zoals Yoast of Rank Math. In de meeste andere content management systemen (CMS) heb je ook de mogelijkheid om dit te wijzigen.

8. Schrijf een goede metabeschrijving

De metabeschrijving is ook onderdeel van het zoekresultaat en bevindt zich onder de SEO-titel. Ook weer een belangrijk onderdeel waarmee je organische bezoekers kunt aantrekken. Een goede metabeschrijving kan nét dat laatste zetje geven om door te klikken naar jouw website.

Een goede metabeschrijving:

  • Triggert om door te klikken
  • Laat zien wat je op de pagina kunt vinden
  • Is maximaal 160 tekens lang

Ook de metabeschrijving kun je in WordPress met een plug-in instellen en in de meeste andere systemen is hier ook mogelijkheid voor.

Alle best practices voor de SEO-titel, metabeschrijving en URL in één checklist? Download de gratis checklist metadata.

9. Maak een gebruiksvriendelijke URL

Huh, hoort de URL ook bij SEO-proof schrijven? Vind ik wel! Zelfs als je collega of opdrachtgever de publicatie van het artikel zelf oppakt, vind ik het sterk om een voorzetje voor de URL te geven.

Voor de URL geldt dat het gebruiksvriendelijk en leesbaar moet zijn. Daarmee voldoe je aan wat Google belangrijk vind. Ik houd de volgende regels aan:

  • Koppeltekens (-) als spatie
  • Een maximum van 6 koppeltekens
  • Het focus zoekwoord of een variatie daarvan staat erin
  • Het focus zoekwoord of een variatie staat aan het begin

Dus niet reposed.nl/stappenplan-seo-schrijven-in-10-stappen-complete-gids

en ook niet reposed.nl/stappenplanseoschrijven

wel reposed.nl/seo-teksten-schrijven-stappenplan

Schrijf je een lijstje of stappenplan, bijvoorbeeld? Ga dan na hoe groot de kans is dat het aantal in de toekomst veranderd. Laat het cijfer desnoods uit de URL, dan hoef je de URL niet aan te passen als de inhoud van het artikel wijzigt.

! Pas je een bestaande URL aan? Vergeet dan niet om een redirect in te stellen.

10. Verwerk interne links in je tekst

We zijn bijna klaar met onze SEO-tekst. Maar we willen natuurlijk wel de samenhang tussen pagina’s laten zien aan de gebruiker en – vooruit – de zoekmachine. Daarom verwerk je interne links in je tekst.

Je zoekt pagina’s/blogs op je eigen website die aansluiten bij het onderwerp. Vervolgens verwerk je deze links in de tekst.

Hierbij plaats je het linkje het liefst achter een woord of aantal woorden die aansluiten op de pagina waar je naar linkt. De woord/woorden waar je het linkje achter plaatst noem je de ankertekst. Het liefst gebruik je een zoekwoord of variatie daarvan als ankertekst. Daarmee doel ik op het zoekwoord van de pagina waar je naartoe linkt.

Dus niet klik hier
maar lees mijn blog over SEO

11. Laat minimaal één pagina naar je nieuwe pagina linken

Naast links naar andere pagina’s, wil je natuurlijk dat deze nieuwe pagina gaat scoren. Daarom is het slim om ook een link naar jouw nieuwe pagina te verwerken op minimaal één andere pagina. Maak hierbij gebruik van de best practices zoals in stap 10 beschreven.

Ontdek stap-voor-stap relevante zoekwoorden met potentie en breng het gelijk in de praktijk.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie