Duplicate content

| |

Home » SEO woordenboek » Duplicate content

Wat is duplicate content?

Met duplicate content wordt inhoud bedoeld die (grotendeels) op meer dan één pagina wordt getoond. Dit kan veroorzaakt worden door kopieergedrag, maar is meestal niet kwaadwillend bedoeld. De term wordt vooral binnen het vakgebied zoekmachine optimalisatie gebruikt. In het Nederlands wordt dit ook wel dubbele content of dubbele inhoud genoemd.

De meest voorkomende oorzaken

Dubbele inhoud kan op meerdere manieren worden veroorzaakt. Meestal is één van onderstaande oorzaken het geval:

  • Een website waarbij meerdere URL’s wijzen naar dezelfde content
  • De printversie van een website
  • Andere domeinen die inhoud – al dan niet 1-op-1 – overnemen van jouw domein

dubbele content en seo

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, wordt dubbele content niet afgestraft door zoekmachines. Wat wel nadelig is, is dat de relevantie van de pagina’s wordt onderschat door de zoekmachine. Wanneer er sprake is van twee URL’s met dezelfde inhoud, zullen ze in eerste instantie beide getoond worden in de zoekresultaten. Vervolgens zal de zoekmachine zelf kiezen welke pagina mag blijven. Om deze reden kun je beter het heft in eigen handen nemen en zelf de voorkeurspagina doorgeven.

duplicate content oplossen

Voorkomen is beter dan genezen. Zorg daarom voor een technisch goede website en unieke content. Komt dubbele content toch voor binnen jouw eigen domein, dan kun je dit oplossen door bijvoorbeeld een canonical URL of een 301-redirect in te stellen. Een canonieke URL gebruik je wanneer je meerdere pagina’s met grotendeels dezelfde inhoud hebt. Een 301-redirect zet je in wanneer je de structuur van je website wijzigt. Wanneer je wilt dat een pagina helemaal niet wordt weergeven in zoekresultaten, kun je de pagina een noindex tag meegeven.