Schrijf een effectieve salespagina in 4 stappen

door | |

Home » Blog » Schrijf een effectieve salespagina in 4 stappen

Is het schrijven van een salespagina steeds weer een tijdrovende klus voor jou en/of heb je het idee dat de teksten beter kunnen? Dan is het tijd om daar verandering in te brengen. Met de juiste aanpak schrijf jij in aanzienlijk minder tijd écht goede teksten voor je verkooppagina. Die aanpak vind je hier; beschreven in 4 stappen.

1. informatie verzamelen voor je salespagina

We willen voorkomen dat je uren naar een leeg scherm zit te staren, drie zinnen schrijft waarmee je half tevreden bent en vervolgens gefrustreerd je laptop dichtklapt. Daarom is er eerst voorbereidend werk nodig. Het schrijven van een verkooppagina is het makkelijkst als je de benodigde informatie paraat hebt. Loop onderstaande items door en verzamel de missende informatie voordat je begint met schrijven.

Dit heb je nodig:

→ Een schets van de doelen die mensen uit jouw doelgroep proberen te bereiken
→ Een opsomming van de uitdagingen of frustraties die jouw doelgroep tegenkomt, waarvoor jouw aanbod dé oplossing is
→ Een korte omschrijving van wat je krijgt als je het product/de dienst koopt
→ Een overzicht van de bezwaren die jouw doelgroep zou kunnen hebben, ofwel redenen waarom zij jouw product/dienst niet zouden aanschaffen
→ Een weerlegging van deze bezwaren

2. Een opzet maken voor de tekst

Nu je alle informatie verzameld hebt kun je twee dingen doen: direct streven naar een complete tekst of eerst een opzet maken voor je pagina. Dat laatste lijkt misschien omslachtig maar is écht een aanrader. Het werken met een ‘skelet’ voor je verkooppagina heeft een aantal voordelen, waaronder:

  • Het helpt je om informatie te structureren
  • Je komt (sneller) tot de kern
  • Tijdswinst: je hoeft naderhand inhoudelijk minder aan te passen

Dat is dan ook wat we gaan doen: een opzet maken. Dit doe je simpelweg door kernachtig te beschrijven wat je op de pagina wilt hebben. Om het makkelijker te maken doen we dit volgens de AIDA formule, een model dat sinds jaar en dag gebruikt wordt in de marketingwereld om overtuigende teksten te schrijven. Deze methode bestaat uit vier items die je een rode draad bieden voor een goede opbouw van je salespagina: Attention, Interest, Desire en Action.

1. Pak de aandacht (attention)

Het eerste item is attention: je wilt de aandacht van je doelgroep pakken. De key om belangstelling van je doelgroep te krijgen, is door jezelf in hun wereld te verplaatsen. Voor welke uitdagingen staan zij in hun werk of dagelijks leven en waar worden ze gefrustreerd van? Beschrijf dit puntsgewijs onder de kop ‘Attention’ in je tekstverwerker. Het is prima als dit bestaat uit kernwoorden; het hoeft nog geen vlot lopende tekst te zijn.

In de gearceerde tekst hieronder van tussendoor.nl probeert het bedrijf de aandacht van de doelgroep te trekken.

In deze tekst zitten twee manieren verpakt:

  • De doelgroep benoemen (alle eigenaren van een WordPress website of WordPress webwinkel)
  • Onzekerheden benoemen (zelf updates uitvoeren, maar niet weten of alles wel goed gaat en of problemen zelf op te lossen zijn)

Een ander leuk voorbeeld is onderstaande tekst op de salespagina voor de Instagram cursus ‘long story short‘ van Charlotte van ’t Wout:

Hierin valt vooral op dat er wordt ingespeeld op een herkenbaar gevoel: spanning om wat anderen vinden en het gevoel (nog) geen autoriteit te hebben.

2. Wek interesse (interest)

Oké, je hebt de aandacht van je doelgroep te pakken. Behoud nu interesse door een beeld van de wereld te schetsen wanneer de oplossing is geïmplementeerd. Schrijf dit weer kernachtig op; dit keer onder de kop ‘Interest’.

Een mooi voorbeeld is onderstaande tekst, afkomstig van deze salespagina van The Social Good Girl, waarin puntsgewijs wordt weergeven welke vaardigheden je na de masterclass kunt inzetten:

3. Creëer behoefte (desire)

Vervolgens zorg je ervoor dat mensen jouw product of dienst willen. Som zowel de inhoud als voordelen van je aanbod op onder de kop ‘Desire’.

Marlou.nl doet dit overzichtelijk voor één van haar trajecten met een opsomming van de inhoud:

Onder de kop ‘Desire’ kun je ook goed overtuigingstechnieken toepassen. Een aantal voorbeelden zijn social proof (o.a. reviews) en autoriteit (bijvoorbeeld door te delen hoe jij zelf dit resultaat hebt bereikt). Heb jij hier voorbeelden van, schrijf ze dan weer kernachtig op.

4. Tijd voor actie (action)

Nu je een behoefte hebt gecreëerd bij je potentiële klant is het tijd voor actie. Wat is de eerste vervolgactie die de bezoeker moet uitvoeren: aanmelden voor een gratis intake of een vrijblijvende test, misschien? Of is het logischer dat de bezoeker een offerte aanvraagt, bijvoorbeeld? Bedenk wat het beste aansluit en schrijf dit op.

3. Schrijven maar!

Nu je puntsgewijs hebt beschreven met welke content jij klanten gaat veroveren, kun je beginnen met het ‘echte’ schrijven. Verbind de kernachtig beschreven punten aan elkaar en zorg ervoor dat het prettig leesbare zinnen worden: kort, krachtig en actief. Voor de lengte van de totale tekst kan ik je geen concreet aantal woorden geven, maar wel een richtlijn: schrijf zoveel als nodig is om de boodschap over te brengen.

4. Content Testen en optimaliseren

Ten slotte is het goed om te beseffen dat de pagina na livegang gewoon nog aangepast kan worden. Sterker nog: dat is zelfs aan te raden. Door één voor één elementen aan te passen en dit te analyseren, kun je ontdekken wat het beste resultaat oplevert. Een aantal elementen die je kunt testen zijn:

  • De paginatitel – laat je inspireren door deze blog over blogtitels; een deel van de tips is ook toepasbaar op de titel van je verkooppagina
  • De call-to-action – test bijvoorbeeld met verschillende werkwoorden
  • Overtuigingstechnieken – probeer verschillende technieken en ontdek welke aanslaat bij bezoekers

Leestip:

Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’ diverse overtuigingstechnieken die je kunt inzetten voor je salespagina. De technieken zijn wetenschappelijk onderbouwd en je vind in dit boek diverse sprekende voorbeelden waaruit jij inspiratie kunt halen.

Dit is een affiliate link. Koop je het boek via bovenstaande link, dan ontvang ik een kleine commissie. Je betaalt zelf de normale prijs.

Door gebruik te maken van een tekstueel skelet en de AIDA formule wordt het makkelijker om een effectieve salespagina neer te zetten. Daarnaast ben je een stuk doeltreffender: je denkt vooraf na over de inhoud. Dus, waar wacht je nog op? Aan de slag ermee!


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie