Keyword cannibalization

| |



Wanneer je veel content voor je website creëert, ontkom je er niet aan dat meerdere blogs/pagina’s op hetzelfde zoekwoord verschijnen in een zoekmachine. Dit verschijnsel wordt keyword cannibalization of keyword kannibalisatie genoemd.

Het gevolg van keyword cannibalization

Wanneer er meerdere pagina’s van jouw website in de zoekresultaten verschijnen onder hetzelfde zoekwoord, moet de zoekmachinegebruiker kiezen tussen meerdere pagina’s van dezelfde aanbieder. Je concurreert dus eigenlijk met jezelf. Het gevolg: beide zoekresultaten krijgen minder klikken. De verhouding tussen het aantal vertoningen en klikken (click-through-rate) gaat omlaag en dat heeft weer negatieve impact op je posities. Kortom: keyword cannibalization is niet handig voor je vindbaarheid.

Dubbele pagina’s vinden

Als je al een tijd onderweg bent met je website, heb je inmiddels waarschijnlijk heel wat blogs, nieuwsberichten en/of pagina’s live staan. Het is dan geen gek idee om eens te checken of jouw website te maken heeft met dubbele zoekwoorden.

Er zijn meerdere manieren om dit fenomeen op te sporen. Hieronder vind je hoe je dubbele pagina’s kunt achterhalen met behulp van Google Search Console.

Dubbele pagina’s opsporen met Google Search Console

  1. Open in Google Search Console de gewenste property
  2. Ga in het menu links naar prestaties
  3. Selecteer bovenaan de gewenste periode
  4. Scroll naar beneden
  5. Klik op een zoekopdracht
  6. Klik op pagina’s
  7. Verschijnen hier meerdere pagina’s, dan is er sprake van keyword cannibalization.

Je kunt deze stappen herhalen voor alle zoekwoorden of alleen de zoekwoorden waarvan jij het vermoeden hebt dat er wel eens meerdere pagina’s op zouden kunnen scoren.

Keyword cannibalization oplossen

Als je eenmaal inzicht heb in welke pagina’s op hetzelfde zoekwoord scoren, kun je bepalen welke pagina de meeste prioriteit heeft. Grofweg zijn er daarna vier dingen die je kunt doen:

  1. De minst belangrijke pagina(‘s) herschrijven en optimaliseren op andere zoektermen
  2. Jouw voorkeur doorgeven aan zoekmachines door een canonical tag in te stellen van de minder belangrijke pagina naar de pagina met de meeste prioriteit.
  3. De pagina’s samenvoegen zodat het één waardevolle pagina wordt (vergeet niet om een redirect in te stellen)
  4. De minst belangrijke pagina verwijderen zonder de content bij de andere pagina te voegen (stel ook hier een redirect voor in)

Voorkom concurrentie met jezelf

Het is goed om zo nu en dan te checken of er in zoekmachines sprake is van concurrentie met jezelf. Houd er wel rekening mee dat het tijd kost om de ‘schade’ te herstellen. Voorkomen is daarom sneller dan genezen. Je kunt dubbele pagina’s voorkomen door bij het plannen/schrijven van nieuwe content even te checken of er al bestaande pagina’s zijn die op het zoekwoord scoren. Indien nodig kun je dan preventief een canonical instellen of een andere focus zoekterm kiezen. Veel efficiënter!

Plaats een reactie