Blogresultaat voor beginners: meten aan de hand van 5 vragen

door | |



Je bent een tijd geleden begonnen met bloggen voor jouw bedrijf. Het was een logische stap. Je zocht naar een manier om online kennis te delen en hebt een vlotte pen. Het was voor jou duidelijk dat bloggen de juiste manier zou zijn om jouw kennis te delen. Het bloggen was eigenlijk slechts een middel, want je had stiekem bedacht hier klanten mee te kunnen binnenhalen. Vol goede moed ging je aan de slag. Je schreef maanden lang, wekelijks een nieuwe blog. Dat deed je met veel plezier. Totdat je merkte dat het resultaat achterbleef..

Inmiddels zijn we een aantal maanden en flink wat blogs verder. Je blikt terug op de blogresultaten. Het valt je tegen. Je komt tot de conclusie dat er nog geen enkele klant direct is binnengekomen via jouw blogs. Er heeft zelfs niemand naar aanleiding van een blog interesse getoond in jouw aanbod. Je vraagt jezelf af hoe het kan dat dit zo tegenvalt. Jouw blogs zijn inhoudelijk waardevol, dat weet je zeker. Ook krijg je steeds complimenten over “dat je zo leuk schrijft”. Dat contrasteert met het resultaat. Tijd om er dieper in te duiken.

#1 Hoeveel bezoekers heeft mijn website?

Je opent Google Analytics en gaat op onderzoek uit. Zou het kunnen komen door te weinig bezoekers? Zonder bezoekers geen klanten via dit kanaal. Je werpt snel een blik op het bezoekersaantal en komt tot de conclusie dat het daar niet aan kan liggen. Jouw blogs worden prima gelezen. De lijn vertoont zelfs een lichte groei.

#2 waar komen bezoekers vandaan?

“Via welke kanalen komen al die bezoekers dan binnen?” vraag je jezelf af. Wanneer je erin duikt, zie je dat een heel groot deel van de bloglezers via LinkedIn binnenkomt. Logisch, denk je. Daar ben ik het meest actief op. De kans is maar klein dat het aan het soort bezoeker ligt. De mensen die jouw blogs lezen, komen nauwelijks uit je familiekring en vriendengroep. Je hebt hen namelijk niet op LinkedIn. En dat is positief, want vanuit familie en vrienden is er waarschijnlijk maar weinig intentie om iets te kopen. Het soort bezoeker streep je af als oorzaak voor de tegenvallende resultaten.

#3 hoeveel tijd spendeert een bezoeker gemiddeld op mijn pagina’s?

Wat hebben we nog meer? Aha, kijk: de time-on-page; de tijd dat iemand op een bepaalde pagina spendeert. Misschien vinden lezers het toch niet zo interessant als ik dacht. Je bekijkt de statistieken van een aantal afzonderlijke blogs. Al snel kom je tot de conclusie dat daar niks mis mee is. Natuurlijk verschilt het per blog, maar de gemiddelde tijd komt redelijk overeen met de leestijd van een blog. Hoe kán dit? Het kleine beetje twijfel dat je net had, maakt plaats voor een vorm van frustratie. “Als er zoveel mensen mijn blogs écht lezen, waarom benadert niemand mij dan voor mijn producten en diensten?”. Je frustreert je over de lezers. “Wel allemaal gratis informatie binnenharken, maar iets kopen hó maar!”.

#4 klikken bezoekers na één pagina weg of niet?

Een laatste poging dan. Je vraagt jezelf af of mensen eigenlijk wel doorklikken naar andere pagina’s op jouw website, bijvoorbeeld via de menubalk. Of lezen ze één blog en gaan ze dan weer weg? Onder andere het bouncepercentage biedt daar antwoord op, weet je toevallig. Over het algemeen geldt: hoe lager het percentage, hoe beter. En verrek! Na de statistieken van een aantal blogs te hebben geanalyseerd, zie jij dat het bouncepercentage – op een enkele blog na – hartstikke hoog is. Mensen klikken blijkbaar nauwelijks door naar andere pagina’s. Zo weten ze natuurlijk niet wat voor fantastisch aanbod jij hebt. 

#5 hebben lezers mogelijkheid tot een Vervolgstap (conversie)?

PfewWat een opluchting. Nu weet je in ieder geval dat het niet ligt aan de schrijfstijl of de inhoudelijke kwaliteit van jouw zakelijke blogs, maar dat het waarschijnlijk ligt aan de beperkte mogelijkheden om als lezer een vervolgstap te doen. Aan jou de taak om er wat mee te doen!


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie