SEO is continu in ontwikkeling. Wat vandaag werkt, kan morgen anders zijn. De algemene trends en ontwikkelingen zijn wel bekend. Maar hoe zit het met SEO specifiek voor kleine bedrijven en zzpâers? Ik ging op onderzoek uit. Voor deze blog vroeg ik drie experts om hun visie op SEO te delen, met het oog op kleine bedrijven. Benieuwd waar jij mee aan de slag moet? Lees dan snel verder!
De experts:
- Justen Huiting
SEO-specialist Maxilia - Remco Wietsma
SEO-specialist Kaartje2Go - Roy Ishak
Freelance copywriter en SEO-specialist
Wanneer we het over SEO-speerpunten hebben, is de kans groot dat je dit associeert met fancy trends en ontwikkelingen. Denk aan AI, voice search en featured snippets. Dit zijn interessante themaâs voor grote bedrijven die een stevige basis hebben staan. Voor kleine bedrijven ligt dit echter anders. Het budget en de marketingafdeling zijn aanzienlijk kleiner. Daarnaast hebben veel kleine bedrijven de basis nog niet op orde. Die factoren hebben invloed op waar je aandacht naartoe zou moeten gaan. De experts die in dit blog hun visie geven, hebben daar rekening mee gehouden. Geen super fancy termen, maar facetten van SEO waar je als klein bedrijf mee aan de slag kan en waar je Ă©cht iets aan hebt. Laten we beginnen!
Linkbuilding is niet dood, maar juist relevant
We trappen af met linkbuilding. Ook nu is dit voor zzpâers en kleine bedrijven een relevant thema. Remco Wietsma is SEO-specialist bij Kaartje2Go. Hij zegt hierover: âhet is jammer dat linkbuilding vaak wordt gezien als een tijdrovende, ingewikkelde klus. Als je jezelf er een beetje in verdiept, kun je al veel bereiken.â
Een van de speerpunten die Remco aankaart, is om startpagina âs niet links te laten liggen. âHiermee ga ik lijnrecht tegen de geruchten in dat startpaginaâs zinloos zouden zijn. Dat zijn ze namelijk niet. Sommige startpaginaâs hebben nog steeds linkwaarde. Het is daarom de moeite waard om je website in te dienen bij startpaginaâs. Kijk daarbij wel of de inhoud van de startpagina relevant is in relatie tot jouw bedrijf en check ook even of de startpagina up-to-date is.â
Justen Huiting â SEO-specialist bij Maxilia Relatiegeschenken â beaamd dat Startpaginaâs nog steeds interessant zijn. âZe hebben vroeger autoriteit opgebouwd en daar kun je nu nog van profiteren.â Justen raad aan om wel even kritisch te kijken naar wat concurrenten doen op het gebied van Startpaginaâs. âWanneer je een bedrijf hebt in een markt die niet zwaar onderhevig is aan concurrentie en concurrenten niet echt bezig zijn met Startpagina-links, dan zou ik het ook lekker laten. Richt je dan liever op natuurlijke linkbuilding.â
Hoewel linkbuilding in de basis nog steeds dezelfde vorm heeft als jaren geleden, voorziet Remco in de toekomst een flinke verandering. âGoogle wordt steeds beter in het interpreteren van woorden. In de toekomst is het waarschijnlijk niet eens meer nodig om een verwijzing met een link naar jouw website te krijgen. Dit is echt toekomstmuziek. Blijf tot die tijd lekker bezig met linkbuilding.â
Van zoekwoord naar zoekintentie
Googleâs interpretatiekunsten komen niet alleen steeds meer naar voren bij linkbuilding; ook binnen andere SEO-facetten zien we het groeien. Neem bijvoorbeeld zoekwoorden. Het zijn niet de zoekwoorden die steeds belangrijker worden, maar de zoekintentie. Ofwel de vraag achter jouw zoekopdracht. Justen ziet dat in de praktijk gebeuren: âWat je ziet, is dat Google best wel goed begrijpt wat de intentie van een zoekopdracht is. Een leuk voorbeeld is dat een beginnend vioolspeler een beginnersgids als zoekresultaat in Google kreeg, toen hij een bepaalde generieke term invoerde. Toen een gevorderd vioolspeler op dezelfde term zocht, verscheen er allerlei bladmuziek in de zoekresultaten.â
Zoekintentie speelt dus een steeds grotere rol. Moeten we zoekwoorden in 2019 dan helemaal links laten liggen? âNeeâ, zegt Justen, âuiteindelijk zijn zoekwoorden nog steeds één van de belangrijkste middelen om hoger in Google te ranken. De vorm verandert misschien, maar de basis blijft hetzelfde.â
Met alle kennis en kunde die Google heeft, verbaasde het mij zelf dat dit nog niet verder ontwikkeld en uitgerold is. Ik uit mijn verbazing aan Justen. Hij reageert hierop: âGoogle heeft natuurlijk te maken met hoge eisen. Technieken houden ze voor zichzelf, dat maakt de positie van Google sterker. Juist het beschermen van die technieken belemmert de voortgang van zulke ontwikkelingenâ.
Expertise, Authority, Trust: drie belangrijke woorden
We maken een klein uitstapje. In augustus 2018 werd de zogenaamde âMedic updateâ uitgerold door Google. Deze update had impact op zogenaamde âYour money or your lifeâ websites. Dit zijn websites die informatie bevatten die gewoonweg juist en volledig moet zijn, omdat het anders een negatieve impact op een leven kan hebben. Denk hierbij aan de bekende âOma weet raadâ gezondheidswebsite of een website over hoe om te gaan met financiĂ«le schulden. Justen: âShady websites gingen hard naar beneden in ranking, terwijl autoriteiten zoals ziekenhuizen een boost kregen.â
Bovenstaande update is een duidelijk voorbeeld van het feit dat expertise, authority en trust (in de marketingwereld ook wel EAT genoemd) een grote rol spelen. Justen haakt hierop in: âDe reden waarom jouw website als autoriteit wordt gezien, heeft te maken met de content die je creĂ«ert. Wat zeg je? Hoe zeg je het? Lezen mensen het? Begrijpen mensen het? Daar kijkt Google naar.â Als klein bedrijf kun je hierop inspelen door kwalitatieve content aan te bieden.
Lokale SEO voor dienstverleners, verticale zoekmachines voor productaanbieders
Als het aan Roy Ishak (freelance tekstschrijver en SEO-specialist) ligt, zou een kleine dienstverlener zich dit jaar in ieder geval moeten richten op lokale SEO. âStel, je bent een dienstverlener. Een boekhouder, bijvoorbeeld. Houd de ontwikkelingen van lokale SEO in het vizier. Lokale zoekresultaten zijn dĂ© plek waar je â kort door de bocht â met steengoede reviews hoger kunt scoren dan multinationals met miljoenen budgetten.â Roy vervolgt: â Googelt iemand âboekhouder in Amsterdamâ? Dan zoekt hij doorgaans een kleine, lokale speler zoals jij.â Justen Huiting is online marketeer bij Maxilia Relatiegeschenken. Hij vult aan: âDe basis van jouw bedrijf moet goed zijn. Google My Business speelt een grote rol in lokale vindbaarheid. Zorg daarom in ieder geval dat je Google My Business profiel compleet en op orde is.
Voor bedrijven die alleen online producten verkopen, zou de focus ergens anders moeten liggen. Roy: âBen je eigenaar van een webshop? Let dan op de groeiende populariteit van âverticaleâ zoekmachines, die toestaan dat je je producten verkoopt via hun platform. Denk aan e-commercebedrijven zoals Bol.com, Amazon en Blokker. Je meldt je gratis aan en betaalt alleen als je iets verkoopt. Je staat op websites die maandelijks miljoenen bezoekers trekken. En bovenal: je kunt relatief eenvoudig hoog scoren (vergeleken bij Google), omdat deze platforms voorlopig nog niet overbevolkt zijn door andere aanbieders.â
Kortom, er is ook dit jaar genoeg werk aan de winkel voor jouw bedrijf. De conclusie? Laat als zzpâer of klein bedrijf lekker alle âgrote trendsâ aan je voorbij gaan en focus je op de basis. Wanneer jouw basis goed is, kun je eens verder gaan kijken.