SEO voor kleine bedrijven: drie experts aan het woord

door | |



SEO is continu in ontwikkeling. Wat vandaag werkt, kan morgen anders zijn. De algemene trends en ontwikkelingen zijn wel bekend. Maar hoe zit het met SEO specifiek voor kleine bedrijven en zzp’ers? Ik ging op onderzoek uit. Voor deze blog vroeg ik drie experts om hun visie op SEO te delen, met het oog op kleine bedrijven. Benieuwd waar jij mee aan de slag moet? Lees dan snel verder!

De experts:

Wanneer we het over SEO-speerpunten hebben, is de kans groot dat je dit associeert met fancy trends en ontwikkelingen. Denk aan AI, voice search en featured snippets. Dit zijn interessante thema’s voor grote bedrijven die een stevige basis hebben staan. Voor kleine bedrijven ligt dit echter anders. Het budget en de marketingafdeling zijn aanzienlijk kleiner. Daarnaast hebben veel kleine bedrijven de basis nog niet op orde. Die factoren hebben invloed op waar je aandacht naartoe zou moeten gaan. De experts die in dit blog hun visie geven, hebben daar rekening mee gehouden. Geen super fancy termen, maar facetten van SEO waar je als klein bedrijf mee aan de slag kan en waar je écht iets aan hebt. Laten we beginnen!

Linkbuilding is niet dood, maar juist relevant

We trappen af met linkbuilding. Ook nu is dit voor zzp’ers en kleine bedrijven een relevant thema. Remco Wietsma is SEO-specialist bij Kaartje2Go. Hij zegt hierover: “het is jammer dat linkbuilding vaak wordt gezien als een tijdrovende, ingewikkelde klus. Als je jezelf er een beetje in verdiept, kun je al veel bereiken.”

Een van de speerpunten die Remco aankaart, is om startpagina ‘s niet links te laten liggen. “Hiermee ga ik lijnrecht tegen de geruchten in dat startpagina’s zinloos zouden zijn. Dat zijn ze namelijk niet. Sommige startpagina’s hebben nog steeds linkwaarde. Het is daarom de moeite waard om je website in te dienen bij startpagina’s. Kijk daarbij wel of de inhoud van de startpagina relevant is in relatie tot jouw bedrijf en check ook even of de startpagina up-to-date is.”

Justen Huiting – SEO-specialist bij Maxilia Relatiegeschenken – beaamd dat Startpagina’s nog steeds interessant zijn. “Ze hebben vroeger autoriteit opgebouwd en daar kun je nu nog van profiteren.” Justen raad aan om wel even kritisch te kijken naar wat concurrenten doen op het gebied van Startpagina’s. “Wanneer je een bedrijf hebt in een markt die niet zwaar onderhevig is aan concurrentie en concurrenten niet echt bezig zijn met Startpagina-links, dan zou ik het ook lekker laten. Richt je dan liever op natuurlijke linkbuilding.”

Hoewel linkbuilding in de basis nog steeds dezelfde vorm heeft als jaren geleden, voorziet Remco in de toekomst een flinke verandering. “Google wordt steeds beter in het interpreteren van woorden. In de toekomst is het waarschijnlijk niet eens meer nodig om een verwijzing met een link naar jouw website te krijgen. Dit is echt toekomstmuziek. Blijf tot die tijd lekker bezig met linkbuilding.”

Van zoekwoord naar zoekintentie

Google’s interpretatiekunsten komen niet alleen steeds meer naar voren bij linkbuilding; ook binnen andere SEO-facetten zien we het groeien. Neem bijvoorbeeld zoekwoorden. Het zijn niet de zoekwoorden die steeds belangrijker worden, maar de zoekintentie. Ofwel de vraag achter jouw zoekopdracht. Justen ziet dat in de praktijk gebeuren: “Wat je ziet, is dat Google best wel goed begrijpt wat de intentie van een zoekopdracht is. Een leuk voorbeeld is dat een beginnend vioolspeler een beginnersgids als zoekresultaat in Google kreeg, toen hij een bepaalde generieke term invoerde. Toen een gevorderd vioolspeler op dezelfde term zocht, verscheen er allerlei bladmuziek in de zoekresultaten.”  

Zoekintentie speelt dus een steeds grotere rol. Moeten we zoekwoorden in 2019 dan helemaal links laten liggen? “Nee”, zegt Justen, “uiteindelijk zijn zoekwoorden nog steeds één van de belangrijkste middelen om hoger in Google te ranken. De vorm verandert misschien, maar de basis blijft hetzelfde.”

Met alle kennis en kunde die Google heeft, verbaasde het mij zelf dat dit nog niet verder ontwikkeld en uitgerold is. Ik uit mijn verbazing aan Justen. Hij reageert hierop: “Google heeft natuurlijk te maken met hoge eisen. Technieken houden ze voor zichzelf, dat maakt de positie van Google sterker. Juist het beschermen van die technieken belemmert de voortgang van zulke ontwikkelingen”.

Expertise, Authority, Trust: drie belangrijke woorden

We maken een klein uitstapje. In augustus 2018 werd de zogenaamde ‘Medic update’ uitgerold door Google. Deze update had impact op zogenaamde ‘Your money or your life’ websites. Dit zijn websites die informatie bevatten die gewoonweg juist en volledig moet zijn, omdat het anders een negatieve impact op een leven kan hebben. Denk hierbij aan de bekende ‘Oma weet raad’ gezondheidswebsite of een website over hoe om te gaan met financiële schulden. Justen: “Shady websites gingen hard naar beneden in ranking, terwijl autoriteiten zoals ziekenhuizen een boost kregen.”

Bovenstaande update is een duidelijk voorbeeld van het feit dat expertise, authority en trust (in de marketingwereld ook wel EAT genoemd) een grote rol spelen. Justen haakt hierop in: “De reden waarom jouw website als autoriteit wordt gezien, heeft te maken met de content die je creëert. Wat zeg je? Hoe zeg je het? Lezen mensen het? Begrijpen mensen het? Daar kijkt Google naar.” Als klein bedrijf kun je hierop inspelen door kwalitatieve content aan te bieden.

Lokale SEO voor dienstverleners, verticale zoekmachines voor productaanbieders

Als het aan Roy Ishak (freelance tekstschrijver en SEO-specialist) ligt, zou een kleine dienstverlener zich dit jaar in ieder geval moeten richten op lokale SEO. “Stel, je bent een dienstverlener. Een boekhouder, bijvoorbeeld. Houd de ontwikkelingen van lokale SEO in het vizier. Lokale zoekresultaten zijn dé plek waar je – kort door de bocht – met steengoede reviews hoger kunt scoren dan multinationals met miljoenen budgetten.” Roy vervolgt: “ Googelt iemand “boekhouder in Amsterdam”? Dan zoekt hij doorgaans een kleine, lokale speler zoals jij.” Justen Huiting is online marketeer bij Maxilia Relatiegeschenken. Hij vult aan: “De basis van jouw bedrijf moet goed zijn. Google My Business speelt een grote rol in lokale vindbaarheid. Zorg daarom in ieder geval dat je Google My Business profiel compleet en op orde is.

Voor bedrijven die alleen online producten verkopen, zou de focus ergens anders moeten liggen. Roy: “Ben je eigenaar van een webshop? Let dan op de groeiende populariteit van ‘verticale’ zoekmachines, die toestaan dat je je producten verkoopt via hun platform. Denk aan e-commercebedrijven zoals Bol.com, Amazon en Blokker. Je meldt je gratis aan en betaalt alleen als je iets verkoopt. Je staat op websites die maandelijks miljoenen bezoekers trekken. En bovenal: je kunt relatief eenvoudig hoog scoren (vergeleken bij Google), omdat deze platforms voorlopig nog niet overbevolkt zijn door andere aanbieders.”

Kortom, er is ook dit jaar genoeg werk aan de winkel voor jouw bedrijf. De conclusie? Laat als zzp’er of klein bedrijf lekker alle ‘grote trends’ aan je voorbij gaan en focus je op de basis. Wanneer jouw basis goed is, kun je eens verder gaan kijken.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie