SEO resultaat meten in Google Analytics: 5 metrics voor beginners

door | |



Zeg je zoekmachine optimalisatie, dan zeg je meten. Zonder inzicht in data kun je nou eenmaal niet gericht optimaliseren. Maar hoe pak je dat als beginner aan? In deze blog maak je kennis met vijf soorten gegevens die jou inzicht geven in SEO resultaat. 

#1 Verhouding tussen kanalen

We starten met een brede kijk op SEO resultaat en zetten alle kanalen waaruit websiteverkeer voortkomt op een rij. Stel jezelf de vraag of het aandeel organisch verkeer (verkeer via zoekmachines) in verhouding is met de rest. Het is aan jou en jouw eventuele team om te bepalen wat ‘in verhouding’ betekent. Het overzicht wordt pas in perspectief gezet als je weet welke soorten kanalen je in een bepaalde periode hebt ingezet. Streef je ernaar om zoekmachines in te zetten als hoofdkanaal, maar ben je pas net begonnen? Dan is het niet heel realistisch om te verwachten dat het kanaal ‘organisch’ 50% van het verkeer bedraagt. En heb je de afgelopen periode een offline campagne gedraaid, dan is het logisch dat ‘direct’ een groot aandeel heeft.

#2 Unieke bezoekers via zoekmachines

Wanneer je nieuw bent in de wereld van analytics, is het totaal aantal (unieke) bezoekers waarschijnlijk één van de eerste dingen die je bekijkt. In dit geval wil je weten hoeveel unieke bezoekers jouw websitevia zoekmachines bereiken. Wanneer je de grafiek analyseert op verschillen, kun je er interessante dingen uithalen. Stijgt de lijn sterk, dan is het mogelijk dat de pagina is gestegen in positie op een of meerdere zoekwoord(en). Een flinke ‘drop’ in unieke bezoekers kan betekenen dat er sprake is van bijvoorbeeld seizoensinvloeden of dat de pagina in positie is gedaald. 

#3 Gemiddeld aantal pagina’s per sessie (via zoekmachines)

Naast inzicht in de kanalen die zorgen voor bezoekers, wil je natuurlijk ook weten wat die bezoekers dan op jouw website doen. Het aantal pagina’s per sessie is een gegeven dat daar globaal inzicht in geeft. In dit geval specificeren we het op websitebezoekers die via zoekmachines binnenkomen. De metric laat zien hoeveel pagina’s gebruikers gemiddeld per bezoek bekijken. Ook hier draait het weer om interpretatie. In eerste instantie zul je bij een gemiddelde van 1 denken dat het laag is, maar er is meer onderzoek nodig om daar een conclusie over te trekken. Hoe zit het bijvoorbeeld met het gemiddeld aantal pagina’s per sessie voor de andere kanalen? Op welke pagina komen ze binnen en klikken ze daarna nog door naar een andere pagina? En is het eigenlijk wel nodig dat mensen meerdere pagina’s bekijken? Dit zijn een aantal vragen die je kunnen helpen.

#4 Organisch bereikte bestemmingspagina’s

De vraag op welke pagina’s organisch verkeer binnenkomt, kun je in Google Analytics achterhalen door bestemmingspagina’s te bekijken. Het is interessant om dit af te zetten tegen andere statistieken. Eén daarvan is het bouncepercentage. Dit is het percentage bezoekers dat na het lezen van deze pagina niet doorklikt, maar de website verlaat. Het is niet gek als je nu denkt dat een hoog bouncepercentage per definitie slecht is. Een hoog bouncepercentage betekent immers dat veel mensen de pagina hebben verlaten. Toch is een hoog bouncepercentage niet altijd erg. Om hierover een zinnige conclusie te trekken, heb je nog twee gegevens nodig: de aard van de pagina en de gemiddelde tijd op de pagina. Een hoog bouncepercentage en lage gemiddelde tijd op de pagina kan erop wijzen dat mensen snel hebben gevonden wat ze zochten. Voor een blog kan dit (hoge bounce, lage tijd op pagina) er juist op duiden dat de inhoud niet aansluit bij de verwachting. Kortom: gebruik bouncepercentage altijd in context met meerdere gegevens.

#5 Organisch bereikte uitstappagina’s

In aanvulling op de bestemmingspagina’s laten uitstappagina’s zien op welke pagina’s bezoekers zich het laatst bevinden voordat ze de website wegklikken. Een uitstappagina met veel unieke bezoekers kan erop duiden dat de pagina niet in orde is, de inhoud niet aansluit bij verwachtingen of dat er te weinig conversiemogelijkheden zijn. Anderzijds kan het ook positief zijn: bezoekers hebben de informatie die ze wilden. Door weer meerdere gegevens te combineren, kun je hier interessante bevindingen uithalen.

Google Analytics SEO dashboard
Alle bovenstaande gegevens kun je ophalen via Google Analytics. De dashboards van Google Analytics zijn een fijne manier om SEO resultaat in één oogopslag inzichtelijk te maken. Ik gebruik zelf een SEO dashboard met bovenstaande metrics. Wil je ‘m ook gebruiken? Je kunt dit dashboard binnen een paar klikken importeren in Google Analytics. Klik hier voor het dashboard.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie