Zoekwoorden onderzoek: zo pak je het aan

door | |



Zoekwoorden onderzoek (of zoekwoordonderzoek, zoekwoord analyse) is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Waar je met inzet van willekeurige zoekwoorden hóópt iets te bereiken, biedt zoekwoordonderzoek inzicht in de zoekwoorden die jou écht resultaat kunnen opleveren. Door je bij het schrijven van content te focussen op termen die relevant zijn voor jouw doelgroep, vergroot je de kans dat je de juiste mensen aantrekt op jouw website. Lees verder en ontdek alles over het analyseren en kiezen van de juiste keywords.

Zoekwoorden onderzoek SEO: het wat en waarom

Zoekwoordonderzoek is belangrijk om inzicht te krijgen in de zoektermen waarop jouw doelgroep zoekt en dus de termen en onderwerpen waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Door de juiste zoekwoorden op je website te implementeren, verhoog je de kans dat je op deze zoekwoorden wordt gevonden in zoekmachines zoals Google en Bing. Niet gek dus, dat het onderdeel is van het vakgebied SEO (zoekmachine optimalisatie) en dat je het gebruikt voor SEO-teksten schrijven.

Zoekwoordenonderzoek is interessant wanneer je wilt dat jouw website of blog (of die van je opdrachtgever) beter vindbaar wordt in zoekmachines op specifieke zoektermen. Daarnaast kun je de resultaten van zoekwoordenonderzoek inzetten om nieuwe oplossingen te ontwikkelen of om huidige oplossingen aan te scherpen.

Soorten zoekwoorden

Wanneer iemand in een zoekmachine zoekt op een bepaalde term, noemen we die term een zoekwoord. Andere benamingen die hiervoor worden gebruikt, zijn ‘zoekterm’, ‘zoekopdracht’ en ‘keyword’.

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden. Ze kunnen worden onderverdeeld in grofweg drie soorten: informatief, commercieel en navigerend.

1. Informatieve zoekopdrachten

Iemand zoekt informatie over een bepaald onderwerp. Een zoeker die een informatieve zoekopdracht geeft, staat vaak nog aan het begin van het aankoopproces. Voorbeelden:

  • welke laptop moet ik kopen
  • beter vindbaar in google
  • dagplanning bruiloft

2. Commerciële zoekopdrachten

Iemand zoekt naar een bepaalde oplossing om het probleem op te lossen of aan behoeften te voldoen. Voorbeelden:

  • chromebook voor werk
  • copywriter seo teksten
  • goede weddingplanner

3. Navigerende zoekopdrachten

Iemand zoekt naar een bepaald merk of persoon. De zoeker heeft voor ogen van welk specifiek merk of bedrijf hij/zij de oplossing wilt afnemen of is oplossingen aan het vergelijken. Voorbeelden:

  • Acer Chromebook R13 Coolblue
  • Reposed Zwolle
  • The Perfect Wedding

Vanuit deze driedeling kunnen nog meer soorten zoekwoorden onderscheiden worden, door bijvoorbeeld een plaatsnaam toe te voegen aan een zoekwoord (geo-targeting of locatiegerelateerd zoekwoord) of door je product te beschrijven (product defining zoekwoord). Verder is het zogenaamde long tail zoekwoord een bekende term, net als de tegenhanger die een short tail zoekwoord genoemd wordt.

Zoekintentie

Daarnaast is er de zoekintentie. De zoekintentie is de dieper liggende reden achter een zoekwoord; het ‘doel’ wat iemand met het zoekwoord wilt bereiken. Vooral bij short tail zoekwoorden is het vaak gissen wat iemand er precies mee bedoelt.

Voorbeeld: een zoeker zoekt op ‘zakelijke blogs’. Hieruit wordt niet duidelijk of diegene:

– Op zoek is naar de betekenis van het woord ‘zakelijke blogs’
– Op zoek is naar ‘zakelijke blogs’ om te lezen

Op zoek naar relevante zoekwoorden

De zoekwoorden waarop jouw website in zoekmachines gevonden wordt, kun je ontdekken door handmatig zoekwoorden in te voeren of door gebruik te maken van een SEO-tool. Verwar gevonden worden in zoekmachines niet met het daadwerkelijke verkeer dat via zoekmachines op een website binnenkomt.

Wil jij op basis van data de juiste zoekwoorden kunnen kiezen?
Leer en breng het direct in de praktijk met de SEO content kit.

Ontdek op welke zoekwoorden je verschijnt in de zoekresultaten

Om erachter te komen op welke zoekwoorden jouw webpagina’s in zoekresultaten verschijnen, kun je handmatig of met een tool te werk gaan:

Google Analytics
Wanneer je jouw website koppelt aan Google Analytics, biedt de tool (beperkt) inzicht in de zoekwoorden waarop jouw website wordt gevonden.

Google Search Console
Google Search Console biedt al wat meer inzicht in de zoektermen waarop jouw website gevonden wordt binnen Google. Voorwaarde is dat de website aan Google Search Console gekoppeld is.

Overige tools
Daarnaast zijn er – buiten Google om – diverse partijen die tools aanbieden waarmee jij inzicht krijgt in de zoektermen waarop jouw website gevonden wordt. Een aantal bekende tools zijn MOZSEMrush en Ahrefs.

Ontdek je positie in Google

Naast de zoekwoorden waarop jouw website in een zoekmachine gepositioneerd is, wil je natuurlijk weten op welke positie jouw websitepagina’s staan. Door handmatig een zoekwoord in Google in te voeren en vervolgens te zoeken naar jouw pagina, kun je ontdekken op welke positie deze staat. Een makkelijke en snelle manier is om een tool te gebruiken. Veel SEO-tools bieden de mogelijkheid om handmatig zoekwoorden in te voeren en hiervoor de posities van jouw pagina’s op te halen.

Ontdek waar jouw doelgroep op zoekt

De vraag waarop jouw doelgroep zoekt, is misschien één van de grootste onderdelen uit zoekwoordonderzoek. Niemand kan deze vraag meer accuraat beantwoorden dan huidige klanten zelf. Vraag klanten daarom zo nu en dan om input. Daarnaast wil je natuurlijk weten waarop potentiële klanten zoeken. Om daar inzicht in te krijgen, zijn er heel veel tools beschikbaar, zowel gratis als betaald.

Ontdek waar concurrenten op gevonden worden

Ook is het interessant om erachter te komen waarop concurrenten gevonden worden. Dit kun je (deels) handmatig achterhalen door zelf zoekwoorden in een zoekmachine in te voeren en te analyseren of de website van concurrenten wordt weergeven. Een makkelijkere manier is om dit werk aan een tool over te laten. Ook hiervoor zijn er tools op de markt.

Bepalen welke zoektermen je gaat gebruiken

Aan de hand van bovenstaande informatie kun je bepalen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website en welke zoekwoorden commercieel interessant kunnen zijn. Je let daarbij in ieder geval op:

1. Zoekvolume – Hoe vaak er gemiddeld op het zoekwoord gezocht wordt.

2. Zoekintentie – De achterliggende behoefte van de zoekmachine gebruiker.

3. Relevantie – De mate waarin het zoekwoord bij jouw bedrijf en doelgroep past.

Kiezen

De combinatie van deze vier factoren is doorslaggevend voor welke zoekwoorden je wel of niet besluit te gebruiken. Een misverstand is dat alleen woorden met een hoog zoekvolume interessant zouden zijn. Wanneer je de zoekwoorden voor jouw website alleen bepaald aan de hand van het zoekvolume, is dat een logische gedachte. Dat wordt anders wanneer je bovenstaande data combineert. Het onderzoek is dus eigenlijk niet veel meer dan data verzamelen en afwegen, je moet alleen weten hoe je dat aanpakt.

Boost je organisch verkeer met de juiste zoekwoorden,
bestel de SEO content kit.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek (of zoekwoordonderzoek) is de activiteit waarbij je zoekwoorden en bijbehorende data inzichtelijk maakt.


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie