085-0609701 info@reposed.nl

5 onmisbare elementen voor een zakelijke blog

Je gaat zakelijk bloggen voor jouw bedrijf, wat een goed idee! Het gaat je gegarandeerd meer bezoekers en naamsbekendheid opleveren. Pak je het goed aan, dan kunnen blogs nog veel meer opleveren voor jouw bedrijf. Denk aan een groeiende mailinglijst of zelfs verhoging van omzet. Dat zijn mooie vooruitzichten natuurlijk, maar dan moet jouw zakelijke blog wel minimaal aan een aantal dingen voldoen. In deze blog belicht ik een aantal basiseisen voor een goede zakelijke blog.

Voordat je begint met het schrijven van een zakelijke blog

Je hebt als expert in jouw vakgebied genoeg kennis in huis, daarvan ben ik overtuigd. En of je nou wel of niet vindt dat je goed kunt schrijven, ook daarmee kom je er wel. Ik zal je dan ook verklappen dat een gebrek aan kennis en wat minder schrijftalent eigenlijk nooit de boosdoeners zijn voor een zakelijke blog die weinig oplevert. De grootste valkuil waar ondernemers intrappen is dat zij geen doel en strategie voor ogen hebben wanneer zij starten met bloggen. Ze openen een leeg document, schudden een paar fantastische blogs uit hun mouw, doen wat promotie en zien vervolgens na een tijdje het bezoekersaantal stagneren. Zonde van al het werk, toch? Daarom is het belangrijk om een doel en strategie te bepalen voordat je start met bloggen. Een stip op de horizon zorgt ervoor dat je jezelf focust op datgene wat jij wilt bereiken. Een strategie zorgt er op zijn beurt weer voor dat je weet hoe je dat gaat bereiken. Zorg dus dat jij een helder doel hebt en een steengoede strategie, voordat je werkelijk start met zakelijk bloggen. Een blogstrategie is de context, maar vanzelfsprekend is de blog zelf ook belangrijk. Laten we eens kijken naar de basiseisen voor een zakelijke blog.

1. Een slimme opbouw

De eerste eis waaraan een zakelijke blog moet voldoen, is een slimme opbouw. Enerzijds moet de opbouw van jouw blog logisch zijn. Voor een leek in het vak is het bijvoorbeeld weinig uitnodigend om met vakjargon in huis te vallen. En een blog zonder afsluiting, dat is een no-go. Zorg er daarom voor dat een blog logisch in elkaar zit. Dat ziet er ongeveer zo uit: Een inleiding – introduceer het onderwerp in een paar zinnen; trigger de bezoeker om verder te lezen door bijvoorbeeld een hypothese, probleemstelling of trend aan de kaak te stellen. Een kern – ga dieper in op het onderwerp en werk in een paar alinea’s naar je punt toe. Maak gebruik van tussenkopjes om overzicht te creëren. Een afsluiting – zorg voor een goede afsluiting, bijvoorbeeld door een samenvatting van de blog te geven, een kritische vraag te stellen of maak je punt duidelijk.

2. Oproep tot actie (call-to-action)

Naast het bieden van amusement, inspiratie of het delen van kennis, wil jij de lezer misschien wel toe zetten tot actie. Bijvoorbeeld het downloaden van een e-book, het meedoen aan een give-away of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Jaren geleden zou je ermee wegkomen om een promotiepraatje als bom in de blog te laten vallen. Tegenwoordig is dat anders. Besef je dat er vandaag de dag ontelbaar veel goede én slechte content beschikbaar is via het web. Juist omdat lezers weten wat er te krijgen is, zijn zij huiverig met het ondernemen van actie. De stap van bloginhoud naar het uitvoeren van een actie moet daarom natuurlijk én waardetoevoegend zijn. Past de actie niet in de blog? Kies dan voor iets anders of laat het desnoods weg. Dat laatste is beter dan iemand die met een zure sales nasmaak jouw blog verlaat.

3. Correcte spelling en grammatica

Wellicht een open deur: een goede blog staat nauw in verband met taal. Logisch, want een blog bestaat voor het gros uit woorden. Het mag dan wel logisch zijn, maar uit ervaring kan ik vertellen dat het behoorlijk lastig is om een blog te schrijven die qua taal 100% in orde is. Er zijn veel taalregels waar je rekening mee moet houden en de Nederlandse taal kent ook behoorlijk wat uitzonderingen. Twee tips: 1. Twijfel je of een werkwoord eindigt op d, t of dt? Google knows! 2. Lees deze 15 meest gemaakte fouten, zodat jij ze voorkomt. Laat daarnaast je blog (indien mogelijk) door iemand anders nalezen voordat je hem publiceert. Al is het maar om die ene spelfout eruit te halen of om de zin net iets lekkerder te laten lopen. Een blog laten nalezen levert altijd verbetering op.


4. Visuele content

Mensen zijn visueel ingesteld. Wanneer je zakelijk blogt is het natuurlijk van belang dat de blog lekker wegleest, de inhoud ijzersterk is en de opbouw zo slim mogelijk. Maar juist omdat mensen eerder getriggerd worden door visuals (zie deze infographic als bewijs), is het belangrijk dat een blog niet alleen bestaat uit lappen tekst. Erg interessant dus, om het oog ook wat te geven. Maar waar haal je visuele content vandaan? Waarschijnlijk ben je ermee bekend dat je niet lukraak beeldmateriaal van internet mag plukken en gebruiken. Logisch, je wilt ook niet dat jouw blogs gekopieerd en zonder toestemming ergens geplaatst worden. Voor het werk van een fotograaf, videograaf, illustrator, grafisch designer en andere creatieve beroepen geldt hetzelfde. Daarom zit op het gros van het online beeldmateriaal rechten. Schend je deze rechten, dan kun je een flinke boete riskeren. Gelukkig zijn zogenaamde ‘stock websites’ in het leven geroepen. Zo’n website is niets anders dan een beeldbank vol visuele content die rechtenvrij is en veelal zonder vermelding (commercieel) gebruikt mag worden. Twee bekende stockwebsites zijn Pixabay en Unsplash. Het nadeel van stockfoto’s is dat deze door veel bedrijven worden gebruikt. Hierdoor is het beeld dat je toevoegt minder uniek. Geef er daarom je eigen draai aan door grafisch ontwerp te combineren met stockfoto’s. Dan weet je zeker dat je enigszins origineel bent.

5. Een triggerende titel

Je zakelijke blog is zo goed als klaar. Je mist alleen nog één belangrijk ding: de titel. Het bedenken van een pakkende titel kan nog wel eens een uitdaging zijn. Zeker als je langer blogt, zul je merken dat je soms nauwelijks inspiratie hebt voor een goede titel. Gelukkig zijn er een aantal dingen waar je altijd op terug kunt vallen wanneer je even niets weet. Hier komen ze: Begin de titel met een cijfer Voorbeeld: 5 blogs die je gelezen moet hebben Begin de titel met één van deze woorden: hoe, wat, waarom, wanneer Voorbeeld: Waarom de meeste content waardeloos is Neem jouw eigen ervaring in de titel mee Voorbeeld: Dit is hoe ik €8500,00 verdiende met één blog Ook kun je een blogtitel beginnen met een bijvoeglijk naamwoord Voorbeeld: Simpele manieren om jouw vindbaarheid te verbeteren Of met een werkwoord Voorbeeld: Wordt blog-expert in één maand Nu je dit hebt gelezen, ben je op de hoogte van de basisvereisten voor een goede zakelijke blog. Start je met bloggen en pas je deze ingrediënten toe, dan heb je al veel gewonnen. Toch is dit slechts de basis. Wil je bijvoorbeeld gevonden worden door jouw doelgroep in Google, dan zul je nog een aantal dingen moeten toevoegen. Daarnaast is het promoten van je blog een vak apart. Wil je beginnen met bloggen of komt jouw huidige blog niet echt van de grond, dan is mijn workshop ‘Starten met zakelijk bloggen’ misschien wel wat voor jou.