Sneller schrijven met een outline

door | |



Besteed jij voor je gevoel teveel tijd aan het schrijven van blogs en andere online copy, dan heeft dat waarschijnlijk te maken met de manier waarop je te werk gaat. In deze blog lees je waar inefficiëntie vandaan komt én lees je wat je eraan kunt doen.

De oorzaken van inefficiënt schrijven

Een van de grootste oorzaken voor inefficiënt werken heeft te maken met de manier waarop we werkzaamheden formuleren. Een voorbeeld is dat als we een nieuwe blog willen schrijven, we de taak formuleren als ‘blog schrijven’. Dit begrip is te breed. Er zijn aan het schrijven van een blog namelijk diverse acties verbonden. Om er maar een paar te noemen: relevante bronnen opzoeken, een passende afbeelding vinden, de blog in het CMS plaatsen, etc. Door aan de slag te gaan met de taakbeschrijving ‘blog schrijven’ verliezen we het overzicht, besteden we meer tijd aan schrijven en stimuleren we uitstelgedrag.

Sneller werken is niet hetzelfde als afraffelen. Door taken slim in te plannen en uit te voeren, kun jij je werk in minder tijd uitvoeren zonder daarbij kwaliteit te verliezen. Ook het schrijven van blogs of webteksten, dus! Over slimmer werken kun je meer lezen in het boek van ‘Grip‘ van Rick Pastoor (aff.).

Ook de voorbereiding speelt een rol: zorg je van tevoren dat je het gros van de informatie klaar hebt liggen en daardoor meters kan maken of zoek je alle informatie op tijdens het schrijven en vergroot je daarmee de kans dat je afgeleid wordt?

Sneller schrijven zonder kwaliteit te verliezen

Hoe kunnen we deze oorzaken aanpakken, concreet voor het schrijven van zakelijke teksten? De uitdaging zit hem vooral in de manier waarop we werken.

Ten eerste kan de manier waarop je een taak ziet een verschil maken. We zijn geneigd om een webtekst als één actie; als één groot brok werk te behandelen. Dit terwijl het bestaat uit verschillende acties. Het idee om sneller te werken zonder kwaliteit te verliezen is dan ook heel simpel: deel een grote taak op in kleinere acties.

Ten tweede valt door een goede voorbereiding een tijdsvoordeel te behalen: in plaats van tijdens het schrijven na te denken over de opzet en inhoud van de tekst, doe je dit vooraf.

Zo pak je het aan!

De werkwijze die hierop aansluit is simpel: maak een opzet van je webtekst of blog voordat je daadwerkelijk gaat schrijven. Je versnelt je werk door de verschillende onderdelen van een tekst te behandelen als losse acties. Concreet ziet de aanpak van zo’n opzet er als volgt uit:

  1. Open een nieuw document in je tekstverwerker
  2. Noteer onderin het doel of de call-to-action
  3. Welke onderwerpen wil je behandelen in de tekst? Noteer per regel één onderwerp in vetgedrukte letters boven de call-to-action
  4. Noteer per onderwerp met bullets wat je hierover wilt schrijven
  5. Check bij iedere bullet of je uit je eigen kennis kunt putten
  6. Zoek indien nodig bij ieder onderwerp passende literatuur en bronnen
  7. Knoop de steekwoorden/zinnen van de bullets aan elkaar en maak er een lopend verhaal van

De voordelen van deze methode

Zoals je ziet, ga je pas na 6 stappen aan de slag met het echte schrijfwerk. De tijd die je in de voorbereiding steekt, verdien je dubbel en dwars terug tijdens het schrijven.
Naast sneller schrijven heeft deze aanpak andere voordelen. Doordat je vooraf nadenkt over wat de tekst moet bereiken, kun je zeer doelgericht schrijven. Met een doel voor ogen heb je minder ruimte om onnodig van het onderwerp af te wijken. En dat komt de kwaliteit en overtuigingskracht van de tekst weer ten goede.

Daarnaast kun je de tekst op ieder gewenst moment weer oppakken, zonder de eerder geschreven alinea’s door te spitten en er diep in te hoeven duiken. Deze aanpak met kleine acties zorgt er daarnaast voor dat je uitstelgedrag geen kans geeft.

Wil jij naast sneller schrijven ook waarde toevoegen door de vindbaarheid van teksten te vergroten? Ga dan aan de slag met de SEO content kit >>


Deze blogs vind je misschien ook interessant


Plaats een reactie